Grup UE la nivel inalt pentru modernizarea invatamantului superior
Data: 1 - 15 iulie 2013
Grupul UE la nivel inalt pentru modernizarea invatamantului superior a publicat, la 18 iunie a.c., primul sau raport privind imbunatatirea calitatii predarii si a invatarii in universitati. Grupul, prezidat de fosta presedinta a Irlandei, Mary McAleese, a formulat 16 recomandari care includ un apel pentru introducerea formarii profesionale certificate obligatorii pentru profesori si alte cadre didactice din invatamantul superior, concentrarea activitatilor pe sprijinirea studentilor sa dezvolte abilitati antreprenoriale si inovatoare, precum si crearea unei Academii europene pentru predare si invatare. Androulla Vassiliou, comisarul pentru educatie, cultura, multilingvism si tineret, a declarat: „Infiintand grupul, obiectivul meu a fost acela de a incuraja noi moduri de gandire si noi idei. Recomandarile grupului sunt oportune, practice si nu necesita neaparat cheltuieli suplimentare mari. Predarea de buna calitate in sistemele noastre de invatamant superior si de formare profesionala este cruciala pentru a se asigura faptul ca studentii sunt dotati cu o paleta de competente corespunzatoare pentru viitoarea lor dezvoltare personala si profesionala. Comisia va face tot posibilul pentru a sprijini implementarea acestor recomandari“. Mary McAleese, presedinta grupului, a adaugat: „Predarea si invatarea de inalta calitate depind de persoane si institutii dedicate, sprijinite de politici care au ca obiect predarea si invatarea. Cadrele didactice din invatamantul superior trebuie sa beneficieze de formarea profesionala si asistenta de care au nevoie pentru a-si indeplini rolul in conditii excelente. Raportul nostru arata modul in care se poate realiza acest obiectiv“.
Grupul, infiintat de comisarul Vassiliou in luna septembrie a anului trecut, a desfasurat consultari pe scara larga cu partile interesate, constatand ca numeroase institutii de invatamant superior pun accentul prea putin pe predare in raport cu cercetarea, chiar daca ambele sunt misiuni principale ale invatamantului superior. „Aceasta situatie trebuie reechilibrata. Rolul predarii in definirea meritului academic are nevoie de un accent si de o recunoastere mai puternice, in special in termeni de cariera“, a declarat comisarul.
In continuare, grupul la nivel inalt va lucra la cea de-a doua parte a misiunii sale, punand accentul pe maximizarea impactului noilor metode de oferire a unor servicii de invatamant de mai buna calitate, cum ar fi numeroase cursuri online cu acces liber (massive open online courses - MOOC), care permit accesul la invatamant superior de acasa. Urmatorul raport al grupului la nivel inalt urmeaza sa fie publicat in iunie 2014.
Lucrarile grupului fac parte din strategia Comisiei Europene de sprijinire a modernizarii invatamantului superior in statele membre. Reamintim ca Agenda europeana pentru modernizarea invatamantului superior, care a fost adoptata de ministrii de profil in noiembrie 2011, identifica domeniile in care tarile UE trebuie sa faca mai mult pentru atingerea obiectivelor lor comune si prezinta modalitatea prin care UE poate sa le ofere sprijin pentru politicile de modernizare. Printre prioritati se numara imbunatatirea calitatii si relevantei invatamantului superior, astfel incat programa de invatamant sa corespunda necesitatilor studentilor, angajatorilor si carierelor viitorului, precum si cresterea numarului de absolventi.