Blitz
Data: 1-15 august 2010
Primul zbor nocturn al avionului solar. Solar Impulse – primul avion proiectat sa zboare ziua si noaptea doar cu energie solara – a reusit sa stea in aer fara oprire timp de 26 de ore. Aripile de 63,4 metri ale avionului sunt acoperite cu 12 000 de celule fotovoltaice, proiectate pentru a oferi energie celor patru motoare electrice. De asemenea, panourile solare incarca acumulatorii avionului ziua, permitindu-i astfel sa zboare si noaptea. În timpul zborului, aparatul a ajuns la altitudinea de 8.700 de metri (in timpul zilei). Este cel mai lung si cel mai inalt zbor realizat vreodata de un avion solar. Pe durata noptii, aparatul a coborit la 1500 de metri. Cu toate ca Impulse este la fel de lat ca si un Boeing 747, el cintareste doar 1,7 tone. Echipa de la Solar Impulse va construi acum un model mai avansat, cu care spera sa faca ocolul Pamintului in 2013.
Oras subteran. Jumatate dintre cei 3500 de locuitori ai oraselului Coober Pedy, situat in sudul Australiei (la jumatatea distantei dintre Adelaide si Alice Spring), traiesc in… incaperi subterane. Coober Pedy mai este cunoscut si sub numele de „Capitala a opalului“, galeriile minelor fiind, de fapt, folosite pentru amenajarea cochetului oras subteran. Pe linga locuintele localnicilor, aici exista un hotel, un bar, magazine, precum si o biserica sapata sub un deal.
Energie din… bere. În Marea Britanie urmeaza sa se construiasca o centrala electrica a carei functionare are la baza resturile de bere. Potrivit site-ului greenleunches.com, centrala Adnams Bio Energy va costa 2,75 milioane de lire sterline si va genera un biogaz din bere pentru producerea electricitatii. Energia produsa va fi suficienta pentru incalzirea a 235 de locuinte.
Un nou proiect de parc eolian in Dobrogea. Enel Green Power Romania si grupul Elcomex intentioneaza sa dezvolte un parc eolian in Dobrogea. Proiectul eolian va avea 272 MW si va fi situat in judetul Constanta, la circa 30 de kilometri de coasta Marii Negre.
Simulator de cutremure. Cerceta-torii italieni au realizat un aparat care le permite sa priveasca in adincurile scoartei terestre deformarile pe care roca le suporta sub presiuni incredibile, potrivit unei informatii publicate pe descopera.ro. Conform unor reprezentanti ai Institutului National de Geofizica si Vulcanologie (INGV) din Italia, masinaria – denumita Shiva (Slow to High Velocity Apparatus) – nu permite prevederea cutremurelor, ci intelegerea lor. Cu o greutate de 4 tone si o lungime de 4 m, Shiva dispune de o camera speciala la sediul INGV din Roma. „Importanta acestei masinarii este fundamentala, intrucit permite simularea in laborator a conditiilor extreme de deformare tipice cutremurelor, cu presiuni ridicate, deplasind rocile la fel cum se intimpla in natura, pentru a intelege cum functioneaza“, au precizat cercetatorii.