Solutii pentru diminuarea timpului de racordare la distributia de energie electrica si gaze naturale
Data: 1-15 august 2016
Reducerea timpului de racordare la utilităţi atât pentru consumatorii casnici, cât şi pentru cei non-casnici, a constituit tema unei întâlniri între ministrul Energiei, Victor Grigorescu, şi reprezentanţii companiilor de distribuţie a energiei electrice şi gazelor naturale, membri ai Federaţiei Patronale a Asociaţiilor Companiilor de Utilităţi din Energie (ACUE). Ministrul Energiei a pornit discuţia cu distribuitorii făcând referire la un studiu al Băncii Mondiale cu privire la timpul de conectare la reţea, clasament în care România înregistrează un termen mediu de 180 de zile. „Au adunat termene legale după termene legale şi au ajuns acolo. Desigur, ştiu că performanţa distribuitorului este mai bună în realitate, media e ceva mai jos, însă dacă nu reuşim să facem ceva cu asta în primul rând pentru consumator este un chin. Avem cazuri în care se primeşte acordul în luni de zile, ba chiar într-un an. Este o chestiune onestă pentru oricare dintre noi am fi puşi în postura în care să avem un proiect viabil, dar să ni se spună că trebuie să fim conectaţi la reţea. Poate că nu ar fi rău să încercăm acea idee despre care se vorbea şi la Bruxelles, «One stop shop», în aşa fel încât consumatorul să obţină un singur aviz, o soluţie tehnică, iar următorul pas să fie direct racordarea", a declarat Victor Grigorescu.
La rândul său, Silvia Vlăsceanu, directorul general al ACUE, a declarat: „Apreciem iniţiativa Ministerului Energiei ca fiind necesară şi binevenită pentru consumatori şi distribuitorii de energie şi de gaze naturale, care sunt toţi membri ai Federaţiei ACUE. Considerăm că acest demers trebuie să contribuie la reducerea procesului birocratic prin modificarea şi completarea legislaţiei primare cu impact asupra sectorului energetic, cum ar fi cea în domeniul autorizării executării lucrărilor de construcţie, urbanismului şi în alte domenii conexe, precum şi a legislaţiei secundare subsecvente. Ne exprimăm disponibilitatea de a contribui activ şi constructiv în grupul de lucru propus, având în vedere expertiza colegilor noştri şi dorinţa de a creşte gradul de satisfacţie a clienţilor noştri".
Potrivit unui comunicat al ministerului de profil, în cadrul întâlnirii, companiile au prezentat etapele de racordare a unui consumator la reţea, timpii de aşteptare, dar şi procesul birocratic la care sunt supuşi clienţii noi. Ministrul Energiei a propus înfiinţarea unui grup de lucru, format din reprezentanţi ai companiilor din domeniu, reprezentanţi ACUE şi angajaţi ai ministerului care să identifice problemele şi să găsească soluţii pentru ca procesul şi timpul de racordare a unui client nou să fie reduse considerabil.