Premiile AGIR pentru anul 2017
Data: 16-30 septembrie 2018
La 14 septembrie a.c. a avut loc, la sediul central al Asociaţiei Generale a Inginerilor din România, ceremonia decernării Premiilor AGIR pentru cele mai valoroase lucrări inginereşti din anul 2017. A fost cea de-a XXIV-a ediţie a acestui eveniment, cu o amplă rezonanţă în rândurile comunităţii noastre profesionale. Reamintim, totodată, că Premiile AGIR au fost instituite în anul 1995. Potrivit tradiţiei, ele se acordă persoanelor şi instituţiilor pentru lucrări inginereşti deosebite (concepute, proiectate şi aplicate) şi unor cărţi originale, de înalt nivel tehnico-ştiinţific, pe mai multe secţiuni.
Publicăm, în continuare, câte o scurtă prezentare a lucrărilor premiate.
Secţiunea Ingineria construcţiilor de maşini
Institutul Naţional de Cercetare-Dezvoltare Turbomotoare - COMOTI
Incintă pentru testarea la temperaturi extreme a componentelor destinate industriei
spaţiale
JUICE - JUpiter ICy moons Explorer - este prima misiune importantă a Agenției Spațiale Europene din cadrul programului Cosmic Vision 2015 - 2025. Lansarea sondei spațiale este planificată pentru 2022, atingerea proximității planetei Jupiter urmând a fi în 2030, unde, timp de trei ani, va face observații detaliate privind gigantica planetă și trei dintre cele mai mari luni ale sale - Ganymede, Callisto şi Europa. Juice va transporta cea mai complexă și puternică încărcătură de echipamente științifice ce a fost trimisă vreodată spre marginea Sistemului Solar.
Una dintre provocările majore ale misiunii Juice a fost aceea de a dezvolta și testa echipamente științifice care să reziste temperaturilor extreme la care vor fi expuse pe traiectoria spre Jupiter și pe parcursul celor trei ani de cercetări din această zonă a Sistemului Solar. Calificarea echipamentelor și componentelor sondei spațiale, cu precădere panourile solare, antenele și brațele articulate echipate cu instrumente de câmp magnetic, a impus realizarea unor facilități de testare care să acopere o plajă extrem de largă de temperaturi, de la -230°C până la +160°C și să permită un număr mare de cicluri termice într-o perioadă scurtă de timp.
Proiectarea, calculul termic și de rezistență, precum și realizarea efectivă a incintei de testare au răspuns unor provocări: asigurarea răcirii uniforme a incintei cu ajutorul unei rețele suficient de dense de conducte prin care să circule azotul lichid, capabilitatea de a rezista la cicluri termice repetate, transfer termic cât mai redus între echipamentele și componentele testate și sistemele de susținere, pierderi de presiune sub 10-4 mbar/litru/secundă, rezistență la diferența mare de temperatură dintre diferitele părți ale facilității.
Toate componentele facilității au fost realizate astfel încât să poată fi asamblate în siguranță în condiții de laborator cu înalt grad de curățenie, cu minimum de efort și cu respectarea condițiilor tehnice impuse de manevrarea unor echipamente sensibile destinate cercetării spaţiului. Au fost necesare soluții novatoare din punct de vedere al proiectării, dar și din punct de vedere tehnologic și constructiv.
Realizarea incintei a impus, de asemenea, controale și verificări sistematice în ceea ce privește tehnologiile de sudură, poziționarea subansamblurilor și etanșeitatea, controlul defectoscopic al sudurilor țevilor fiind realizat cu heliu gazos.
Transportul incintei la beneficiar a reprezentat, totodată, o provocare, în condițiile în care incinta a fost montată pe cadrul de susținere în INCDT COMOTI, doar prin cabluri de 4 mm diametru, dar s-a adoptat o soluție care a permis preluarea vibrațiilor.
Secţiunea Ingineria construcţiilor civile şi industriale
SC Hidroconstrucţia SA
Amenajarea hidroenergetică a râului Strei pe sector Subcetate Simeria. Centrala Hidroelectrică Bretea
(Beneficiar: Hidroelectrica București, Sucursala Hidrocentrale Hațeg;
Proiectant: ISPH Bucureşti)
Amenajarea hidroenergetică a râului Strei, din care face parte şi Centrala Hidroelectrică BRETEA, este situată în zona vestică a județului Hunedoara, între localitățile Subcetate și Simeria. Hidrografic, sectorul este delimitat de confluența râului Strei cu Râul Mare și debușarea Streiului în râul Mureș. Sectorul are o lungime de 32,5 km, cu o pantă medie de 3,2%, realizând o diferență de nivel de 104 m.
Schema de amenajare are următoarele caracteristici:
▪ 7 trepte cu căderi aproximativ egale (14,50 m - 15,50 m) din care:
- 3 centrale hidroelectrice cu baraj și lac de acumulare: CHE Subcetate, CHE Strei și CHE Simeria
- 4 centrale hidroelectrice pe derivație: CHE Plopi, CHE Bretea, CHE Călan și CHE Băcia
▪ Debitul instalat pe întreaga amenajare este:
Qi = 100 m3/s.
Centrala Hidroelectrică Bretea este o centrală supraterană pe derivație, amplasată pe malul stâng al râului Strei, racordată în amonte la camera de încărcare și în aval la canalul de fugă prin intermediul bazinului de liniștire.
Principalele caracteristici ale centralei sunt:
▪ cotă coronament 267,00 mdM
▪ cotă minimă de fundare 240,35 mdM
▪ înălțime totală 29,40 m
▪ lungime amonte-aval 39,35 m,
Echiparea circuitelor hidraulice constă în următoarele:
▪ două grătare dese amplasate la intrarea în priză;
▪ patru vane cu închidere rapidă (câte două pentru fiecare circuit);
▪ două turbine Kaplan de tip KVB 6-15, cu ax vertical și camere spirală din beton;
▪ două generatoare HVS - sincron de 6,98 MVA.
Centrala a fost proiectată pentru realizarea următorilor parametri energetici:
▪ debitul instalat 100 mc/s (2 x 50 mc/s)
▪ căderea brută 15,50 m (N am = 265,50 mdM;
N av = 250,00 mdM)
▪ putere totală instalată 12,00 MW
▪ energie medie anuală 24,34 GWh/an
Canalul de fugă - se desfășoară în întregime pe malul stâng al râului Strei, este executat cu predilecție în săpătură și are o lungime totală de 2298,00 m.
Debușarea - este amplasată în capătul aval al canalului de fugă, are o lungime totală de 66,00 m și este alcătuită din diguri pentru zona de racord, prag de beton pentru menținere nivel static pe canal și rizberma mobilă.
Lucrări conexe aferente treptei de cădere Bretea: șenal ape mari, contracanale, drumuri tehnologice și de exploatare, lucrări de artă.
Secţiunea Tehnologia informației
Marian Bănică, Alexandru Gavril, Alexandru Grădinaru (toţi de la Universitatea Politehnica din Bucureşti), Johncliff Otieno (Universitatea Tehnică de Construcţii Bucureşti)
Soluţii inteligente de locuit folosind forţa de muncă robotică
Soluțiile de locuire inteligentă (smart living) sunt un subiect abordat pe larg de multe publicații de specialitate, dar și de presă, în vederea popularizării tehnologiei și a rezultatelor științifice. Un subiect care interesează în același timp pe toată lumea, dar mai ales persoanele aflate în nevoie: mai mult spațiu, locuire sustenabilă, utilizarea eficientă a resurselor sau pur și simplu mai mult timp pentru activitățile zilnice și repetitive ale persoanelor (deosebit de) ocupate.
Fără a-şi dori să fundamenteze subiectul locuirii inteligente, Modularity reprezintă o soluție pentru un viitor, nu foarte îndepărtat dar suficient de palpabil, în așa fel încât să poată fi abordat cu tehnologia actuală și care se așteaptă ca în următorii zece ani să devină tehnologie de masă.
Prin casa inteligentă, Modularity definește 4 arii care, împreună, creează un produs complet de locuire adaptabil pentru nevoile fiecărei persoane.
Performanța energetică
Folosind (și) surse de energie regenerabilă, în special panouri fotovoltaice, Modularity obține o performanță energetică de până la 180% față de energia consumată, în contextul în care vorbim despre un consum de 100% în care sunt incluse și două mașini electrice pentru utilizare zilnică. Surplusul de energie este folosit în special pentru activități suplimentare în următorul mod:
▪ 20% pentru injectarea în rețea sau în sistemul de smart grid;
▪ 60% + pentru un solar inteligent, o piscină inteligentă sau pur și simplu un solar inteligent (care să producă legume utile consumului zilnic al unei familii).
Modularitate
Realizată pe principiul extensibilității și al unei adaptări în funcție de nevoile de locuit, casa Modularity se poate extinde în funcție de dinamica familiei, putând să se adauge o cameră pentru un viitor copil sau chiar 1 - 2 etaje.
Multifuncționalitate
Folosind mobilier multifuncțional, dar și arhitectură adaptivă, camerele casei Modularity pot fi folosite în scopuri multiple. Un asemenea exemplu este o cameră de circa 20 m2 care poate fi folosită și ca birou și cu rol de cameră de dormit. Trecerea dintr-un scenariu de locuit în altul se realizează folosind comanda vocală, recunoașterea de gesturi sau pur și simplu un telefon inteligent. Aceasta se realizează fără intervenție umană în circa 90 de secunde. În plus față de cele amintite, fiecare modul poate fi utilizat ca „tiny house", oferind mobilitate utilizatorului. Aceasta se realizează fără a fi necesare documente de proprietate sau fundație, ci folosindu-se un șasiu de mașină. Greutatea totală a unui modul nu depășește 3,5 tone, ceea ce oferă posibilitatea de a fi deplasat de posesorul unui permis de conducere auto.
Robotizată
Roboţii, software sau hardware, care fac parte din viața noastră zi de zi, automatizează acele procese repetitive și neproductive din viața noastră (plata facturilor, curățenie, gătit etc.). Aceasta se realizează cu roboţi umanoizi folosiți pentru a da și o interfață umană produsului final.
Prin urmare, Casa Modularity ar putea deveni un produs de masă în zece ani și promovează un mod de locuire isteț, sustenabil, adaptabil și mobil, pentru o societate bazată mai mult pe cunoaștere decât pe consum.
Secţiunea Ingineria transporturilor
SC RELOC SA
Utilaj de cale ferată - şosea pentru serviciul de manevră (Locotractor) - LT
REL-10
Utilizând experiența de peste 50 de ani în proiectarea, construirea, repararea și modernizarea vehiculelor feroviare și a materialului rulant, Reloc S.A. a introdus un produs revoluționar pe piața de manevră din România - Utilajul de cale ferată - șosea pentru serviciul de manevră cu alimentare pe baterii - locotractorul tip LT-REL-10 - BATRACK. Prototipul a fost realizat în 2016, în anul 2017 a fost omologat de către Autoritatea Feroviară Română, iar în decursul acestui an, încă 10 astfel de produse se află în plin proces de fabricație.
Destinaţie şi necesitate. Proiectul a fost dezvoltat având ca obiectiv eficientizarea serviciului de manevră și protejarea mediului înconjurător ca o alternativă mult mai economică și mai fiabilă, în comparație cu locomotivele clasice de manevră, tip LDH 1250 CP. Utilajul este destinat activității de manevră, acolo unde este necesară operarea cu viteză redusă, putând fi utilizat pentru acțiunile cele mai complicate în depouri, mine, porturi, aeroporturi, combinate siderurgice, metrou, triaje și pentru tractarea tramvaielor, fiind, practic, cel mai versatil dispozitiv de manevră. Echiparea acestuia cu un sistem radio control de la distanță și a unei cuple automate extinde plaja de utilizare acolo unde condițiile de lucru pun în pericol viața operatorului, permițând, totodată, și reducerea cheltuielilor cu personalul de manevră.
Elemente de noutate și originalitate. Ca element de noutate, forța de tracțiune este asigurată prin intermediul a patru roți motoare cu acționare independentă prin intermediul unui reductor și al unui motor asincron de curent alternativ, roțile fiind echipate cu anvelope din cauciuc masiv, permițând circulația pe alei rutiere, dar și pe calea ferată. Sistemul mobil cu roți metalice de ghidare și controlul forței de apăsare pe șină permite funcționarea sigură pe șine torsionate sau cu denivelări.
Echiparea cu un sistem electronic de comandă, supraveghere, protecție și diagnoză cu microcontroller permite comanda independentă a celor patru roți motoare, cu un cuplu și cu o turație ce fac posibilă rularea acestuia în orice sens și direcție, astfel încât să poată fi scos sau repus pe șină, pe o distanță de maximum 6 metri. Acesta asigură o forță de tracțiune de 55 kN pentru o greutate aderentă de 10 tone datorită coeficientului de aderență superior cauciuc-metal, permițând tractarea unei garnituri de vagoane de 1000 tone în aliniament. Consola sistemului de comandă radio de la distanță permite vizualizarea în timp real a principalilor parametri de funcționare ai utilajului.
Utilajul este echipat cu un sistem multiplu de frânare (frână pneumatică pentru vagoane cu frânare și defrânare graduală, frână hidraulică de serviciu, frână electrică cu recuperare a energiei pentru încărcarea bateriilor de acumulatori, frână manuală de parcare) ce asigură efectuarea serviciului de manevră în depline condiții de siguranță, iar sursa proprie de aer comprimat permite frânarea și defrânarea în condiții de siguranță a unei garnituri de vagoane cu 40 de osii.
Impactul pe piața de profil și avantaje economice. Costurile de întreținere și exploatare cu mult diminuate în comparație cu locomotivele clasice LDH 1250 CP, utilizate pentru același serviciu de manevră, prin aplicarea de tehnologii și soluții tehnice inovative, utilizarea de echipamente, materiale și componente de calitate, timpul redus de relocare, timpul redus de efectuare a reviziilor, controlul de la distanță în depline condiții de siguranță, numărul redus al personalului de manevră și gradul de calificare a acestuia, posibilitatea de rulare atât pe calea ferată, cât și pe căile rutiere, lipsa noxelor în funcționare asigură ca locotractorul să reprezinte o soluție atractivă pentru operatorii care doresc să efectueze activitatea de manevră într-un mod eficient, mai ieftin și mai sigur.
Prin modularizare și soluțiile inovative utilizate, timpii de fabricație și punere în funcțiune sunt mult reduși faţă de cei ai unui vehicul feroviar clasic, cu importante beneficii economice pentru producător.
*
De asemenea, a fost acordat un Premiu de Excelenţă inginerului Andrei Iliescu, dirijorul Orchestrei Inginerilor Petru Ghenghea, pentru volumul Ingineri, pasiune și muzică - 60 de ani împreună cu Orchestra Inginerilor, volum pe care l-am prezentat pe larg într-un număr anterior al publicaţiei noastre.
Alte articole

