Buzau: Traditiile - temelii pentru un viitor mai bun
Data: 1-15 octombrie 2020
Recent, la iniţiativa Primăriei Municipiului Buzău, în fața gării din această localitate, s-a marcat împlinirea a 150 de ani de cale ferată la Buzău (1870 - 2020) şi s-a consacrat, sub aspect documentar ştiinţific, poziţionarea urbei exact la jumătatea distanţei dintre Ecuator şi Polul Nord. Manifestarea care a avut loc a constat în dezvelirea unui monument inedit, respectiv amplasarea locomotivei cu aburi Malaxa, fabricată în anul 1936, care aparține patrimoniului cultural național, şi a unui planiglob, care marchează amintita poziţionare a municipiului Buzău pe harta lumii. Totodată, au fost lansate două lucrări: 150 de ani de cale ferată la Buzău (1870 - 2020), autori Radu Bellu și Marius-Adrian Nicoară, şi Buzăul, cea mai mare localitate din Europa aflată exact la jumătatea distanţei dintre Ecuator şi Polul Nord, autor Alexandru Boroiu.
În deschiderea festivităţii, s-a oficiat un serviciu religios.
În continuare, au luat cuvântul: Ion-Marcel Ciolacu - președintele Camerei Deputaților; Adrian Dupoiu - secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor; Lucian Romaşcanu - preşedintele Comisiei de cultură şi media din Senatul României; Petre Emanoil Neagu - președintele Consiliului Județean Buzău; Mihai Mihăiţă - președintele Asociaţiei Generale a Inginerilor din România şi al Academiei de Ştiinţe Tehnice din România; Alexandru Boroiu - prof. univ. dr. ing. la Universitatea de Stat din Piteşti; dr. Marius-Adrian Nicoară - membru asociat al Academiei Oamenilor de Ştiinţă din România; Constantin Toma - primarul Municipiului Buzău.
În final, fanfara civilă a Consiliului Judeţean Prahova a susţinut un scurt program cu muzică de promenadă.
Din punct de vedere cronologic, este de reamintit că, la 14 octombrie 1870, Domnitorul Carol I (din 1881, Rege) sosea cu prima locomotivă la Buzău, deschizând cea dintâi linie de cale ferată Bucureşti - Buzău, proiectată până la Galaţi. În acelaşi an, se înfiinţa Atelierul de reparaţii material rulant de la Buzău (din 1881, Depoul CFR) care a devenit, astfel, prima uzină din oraş.
Transformarea Buzăului în unul dintre cele mai importante noduri de cale ferată din România a dus la dezvoltarea economică a oraşului şi la construirea unui cartier modern, a unei şcoli profesionale, a unui spital şi a unei fabrici unicat, respectiv Întreprinderea de Producţie Industrială - Construcţii Căi Ferate (I.P.I.C.C.F.), actuala Vae Apcarom.
Primul monument despre care am menţionat (locomotiva cu aburi Malaxa) este închinat Zilei Inginerului Român. Reamintim că, la 14 septembrie 1895, în prezenţa Regelui Carol I şi a lui Anghel Saligny, a fost inaugurat podul de la Cernavodă. Anghel Saligny a fost și cel care a realizat podul de cale ferată de la Vadu Pașii, peste râul Buzău.
Președintele AGIR şi al ASTR, Mihai Mihăiţă, a subliniat că o realizare remarcabilă a fost proiectarea și construirea, pentru prima dată în istoria țării noastre, de către inginerii români, a căii ferate Buzău - Mărășești, în perioada 1 mai 1879 - 1 iunie 1881.
În ceea ce priveşte planiglobul, reţinem că este un marker geografic, care certifică faptul că, aşa cum am mai precizat, municipiul Buzău este cea mai mare localitate din Europa situată exact la jumătatea distanţei dintre Ecuator şi Polul Nord. Conform calculelor profesorului Boroiu, realizate printr-un sistem de coordonate şi aproximări pe baza „elipsoidului Krasovvsky", latitudinea exactă de la jumătatea distanţei de la Ecuator la Pol (cu distanţe de 5001,205 km spre ambele) este 45 grade 08 37,8 N. Această linie a „paralelei mijlocii" trece prin apropierea gării din oraşul Buzău.
Manifestările au fost apreciate în mod deosebit de locuitorii municipiului, mândri de tradiţiile imortalizate de cele două monumente, tradiţii care constituie „rampa de lansare" spre noi împliniri, spre un viitor mai bun al buzoienilor, al ţării întregi.