Traditii aeronautice la Brasov
Data: 16-31 ianuarie 2003
In urma cu 85 de ani, la 22.07.1918 s-a nascut un om deosebit care, desi a incetat din viata la 8.02.1981, la varsta de 63 de ani, ramane prin realizarea planoarelor de tip IS in istoria aviatiei romane, dar si ca un om deosebit, care traieste inca in memoria celor care l-au cunoscut.
Dupa absolvirea in anul 1941 a sectiei de Aviatie la Politehnica din Bucuresti se angajeaza ca inginer la IAR Brasov, iar in activitatea sportiva obtine in anul 1944, la Aeroclubul Sanpetru, brevetul de pilot planorist, iar in anul 1947 brevetul de pilot pe avioane.
In paralel cu activitatea sa in profesia de inginer, ca sef sectie montaj la IAR Brasov, realizeaza in activitatea sportiva la Aeroclubul Sanpetru in anul 1949 primul sau planor IS-2, care va deschide o serie de 32 de tipuri de planoare cu performante apreciate atit in tara cit si in strainatate.
Ca inginer la IAR Brasov, pe langa constructia de avioane a participat in anul 1945 si la realizarea la uzina IAR-Brasov a primului tractor romanesc IAR 22.
Dupa 1945 uzina de aviatie IAR-Brasov este desfiintata de regimul comunist impus de sovietici si este transformata in intreprindere de tractoare denumita la incept Sovromtractor iar apoi Tractorul Brasov care preia personalul, utilajele si cladirile uzinelor IAR din vecinatatea garii CFR Brasov unde functioneaza si in prezent.
Dupa anul 1950, ca sef de sectie la Uzinele de Reparat Material Aeronautic-URMV3 infiintata in unele din hangarele nepreluate de Tractorul Brasov si ramase de la IAR, inginerul Iosif Silimon continua constructia de planoare, realizand planoarele din lemn IS-3 (1953), cu variantele IS-3a, IS-3b, IS-3c si IS-3d (1956), acesta din urma fiind realizat in serie si utilizat in cadrul Aeroclubului Romaniei.
Tot la URMV3, inginerul Iosif Silimon a realizat planoarele IS-4 si IS-11 in 1957, IS-7 in 1958, IS-3e, IS-3f si IS-9 in 1959 si motoplanorul IS-9a in 1960.
Acesta era primul motoplanor realizat in Romania si printre primele realizate in lume si a fost echipat cu un motor cu piston cu racire cu aer si cilindri opusi care era primul motor de aviatie realizat in Romtnia dupa 1945 fiind conceput si construit de colegul de planorism al lui Iosif Silimon, inginerul Erast Berentan.
In anul 1956 inginerul Iosif Silimon obtine insigna internationala FAI „C“ de argint, pentru performantele sale cu planorul, iar in anul 1960 ca o recunoastere a contributiei sale in domeniul aeronauticii primeste diploma internationala „Paul Tissandier“ acordata de Federatia Aeronautica Internationala.
Din 1960, dupa desfiintarea URMV3, inginerul Iosif Silimon continua constructia planoarelor in cadrul unei sectii de la Industria locala Ghimbav (locul in care astazi exista IAR SA Brasov), realizand planoarele IS-8a (1960), IS-5 (1961), IS-12 si IS-13 (1962), IS18 (1965) si IS-19 (1967).
Dupa ce este desfiintata si aceasta sectie ca urmare a directivelor politice ale regimului comunist, prin staruintele sale, inginerul Iosif Silimon ajutat de prietenii sai inginerul Erast Berentan si inginerul Nicolae Costin, reuseste sa determine infiintarea unei intreprinderi de constructii aeronautice-ICA-Ghimbav la Ghimbav in hangarul Aerocubului Romaniei care a fost obtinut datorita sprijinului acordat de comandantul Aeroclubului Ghimbav, pilotul Romeo Vladescu.
Dupa infiintarea la data de 14 noiembrie 1968 a Intreprinderii de Constructii Aeronautice ICA-Ghimbav, inginerul Iosif Silimon este numit la inceput inginer sef, iar apoi director tehnic si continua realizarea planoarelor IS si realizeaza si doua tipuri de avioane, IS 23 si IS 24, pentru misiuni ale aviatiei utilitare si ale aviatiei sportive.
Seria planoarelor din familia IS a fost continuata cu tipurile IS-18/25 (1969), cu planorul biloc de constructie metalica IS-28 si cu planorul monoloc de constructie metalica IS-29D (1970), apoi cu planorul monoloc de constructie metalica IS29-E (1971), cu planorul biloc de constructie metalica IS-28B (1973) si cu planoarele biloc de constructie metalica IS-28B2 (1974), realizate in serie de peste 350 de exemplare, mai mult de 200 dintre ele fiind exportate in tari ca SUA (100 de planoare).
Constructia de planoare a continuat cu planoare metalice monoloc de tipul IS-29D2 (1975) construite in serie de peste 250 de exemplare, din care 175 pentru export, cu planoarele biloc de constructie metalica IS-32 (1977) si IS-30 (1978
Din cele peste 600 de planoare de tipul IS relizate la ICA Brasov (actuala IAR SA Brasov) in cei 35 de ani de la infiintare, o treime este utilizata in cadrul Aeroclubului Romaniei, iar doua treimi, circa 400 de planoare au fost exportate, fiind si astazi utilizate cu succes de planoristii din multe tari ale lumii (SUA, Australia, Anglia, Franta, Belgia, Germania, Ungaria, Japonia, Mexic, Canada, Argentina).
Cu un deosebit simt al tendintelor dezvoltarii aviatiei in lume, inginerul Iosif Silimon lanseaza la ICA Brasov constructia de motoplanoare in Romania realizand motoplanoarele metalice biloc cu locurile alaturate IS-28M2 (1976) si motoplanoarele metalice biloc avand posturile de pilotaj amplasate in tandem IS-28M1 (1977).
In perioada 15 august - 4 octombrie 1978 cu un motoplanor IS-28M2 se realizeaza in premiera turul celor 48 de state ale SUA.
Intre 8 mai - 3 iulie 1980, trei motoplanoare biloc IS-28M2 realizeaza un traseu de 22.000 de kilometri Brasov - Tocumwal (Australia), in presa aviatica fiind denumite motoplanoarele maratoniste.
Cu planorul biloc IS-28B2 s-a realizat de catre pilotii Tom Knauft si Robert Tawse, la data de7 aprilie 1979, un record mondial de 829 de kilometri dus-intors in SUA – Pensilvania.
In Romania, in cadrul Aeroclubului Romaniei, cele peste 250 de planoare si motoplanoare de tipul IS au realizat in cei 50 de ani de utilizate un total de cca 200.000 ore de zbor cu cca 800.000 de starturi (aterizari-decolari) cu o medie de 15 minute/start.
Ele au dovedit calitati de zbor remarcabile, dar si o siguranta si fiabilitate in exploatare care le mentin si astazi competitive pe plan national si mondial.
Performantele deosebite obtinute in constructia de planoare care au depasit granitele tarii fiind printre realizarile remarcabile la nivel mondial au contribuit la mentinerea prestigiului aeronautic de care s-a bucurat Romania inca de la inceputurile aviatiei mondiale prin realizarile lui Traian Vuia, Henri Coanda si Aurel Vlaicu.
Planoarele de tip IS au caracteristici constructive care definesc un stil propriu care a evoluat de la clasic la modern in pas cu evolutia constructiei de planoare la nivel mondial, dar indiferent de epoca si stil toate au o trasatura comuna de robustete si fiabilitate care confirma profesionalismul si pasiunea pentru aviatie dar si dragostea si grija fata de viata planorisilor a inginerului planorist care a fost Iosif Silimon.