Din cronica francofona INFLUENTA SCOLII POLITEHNICE FRANCEZE IN DEZVOLTAREA INGINERIEI ROMANESTI
Data: 16-30 noiembrie 2006
In secolul al XIX-lea s-a relevat faptul ca progresul tehnic se poate realiza numai prin dezvoltarea invatamantului de specialitate. Atunci s-au infiintat in Europa numeroase universitati in care se predau stiintele ingineresti. In acel secol al XIX-lea, o pleiada de tineri romani din Moldova, Muntenia si Transilvania au plecat in tarile apusene, in Franta, Austria, Germania, cu dorinta de a studia arta ingineriei. Toti erau patrioti si aveau un ideal comun, acela de a participa practic la modernizarea tarii in care s-au nascut. Intorsi in tara, ei au pus bazele invatamantului romanesc politehnic si dezvoltarii tuturor ramurilor industriale.
In secolul al XIX-lea, Parisul era centrul social, cultural, stiintific, modelul pentru contemporanii care isi indreptau sperantele spre dezvoltarea civilizatiei. Tinerii romani care au studiat la scolile superioare din Paris au aplicat modelul francez in organizarea unor importante institutii romanesti.
Scarlat Varnav, impreuna cu Ion Ghica si C.A. Rosetti, pe atunci studenti, au infiintat la Paris in 1845 Societatea Studentilor Romani si o biblioteca romaneasca si au militat pentru aplicarea modelului francez in invatamantul romanesc. Scarlat Varnav a devenit inginer si director al Scolii Nationale de Poduri si Sosele. I. Gh. Duca (1847-1899), absolvent al Liceului Louis le Grand si al Scolii Centrale de Arte si Manufacturi din Paris, cu titlul de inginer, a fost numit in 1881 profesor si director la Scoala Nationala de Poduri si Sosele din Bucuresti. In aceasta calitate a reusit sa puna bazele invatamantului politehnic romanesc, dupa modelul francez, ridicandu-l calitativ la nivelul institutiilor similare din Europa. Un citat din presa vremii: „Ion Duca a organizat scoala tehnica din temelii, caramida cu caramida“. Tot lui I. Gh. Duca i se datoreaza si organizarea cailor ferate romane. In calitate de expert de control al calitatilor constructiilor feroviare, concesionate unor firme straine, a reusit sa impuna ca linia de C.F. Buzau-Marasesti sa fie proiectata si construita numai de ingineri romani, majoritatea cu studii la Paris. In ziua de 6/18 decembrie 1881, cu ocazia inaugurarii liniei ferate Buzau-Marasesti, s-a hotarat constituirea primei asociatii profesionale a inginerilor romani – Societatea Politehnica, formata de 34 de ingineri membri fondatori, absolventi ai Scolii Centrale de Arte si Manufactura din Paris. Unii, ca I. Gh. Duca, Dimitrie Frunza, I. Lahovari, Stefan Falcoianu, Spiru Haret, C. Olanescu s.a. au inscris pagini de glorie in arta ingineriei romanesti. Desigur, lista inginerilor romani formati de scoala franceza este mare si influenta lor in dezvoltarea tarii noastre a fost importanta si benefica.
La Sommet-ul Francofoniei care a avut loc la Bucuresti in intervalul 22 – 30 septembrie a.c., prin date statistice s-a evidentiat influenta culturii franceze in Romania. Astfel: 24 de universitati sunt membre ale Agentiei Universitare a Francofoniei; 40.000 de elevi si studenti romani invata limba franceza; 1400 de profesori romani predau limba franceza. S-a propus ca la Bucuresti sa se infiinteze Universitatea Francofoniei, ca un centru de excelenta, la care vor avea acces cei doritori sa invete limba franceza, fie urmand cursurile acestei institutii, fie prin metodele moderne virtuale.