Dezbatere la Craiova: Modalitati de motivare a tinerilor pentru cariere in domeniile STIM
Data: 1-15 februarie 2020
Conform tuturor rapoartelor mondiale, a patra revoluție industrială, cea a digitalizării, cere o nouă orientare a sistemului de învățământ spre necesarul de specialiști din noua eră digitală.
Între nevoile pieței muncii și numărul de absolvenți în științe, tehnologie, inginerie și matematică (STIM) există un decalaj semnificativ. Mai mult, tendințele în domeniu pun în evidență faptul că multe dintre meseriile de acum nu vor mai fi necesare în următorii 10 - 20 de ani, în contextul în care robotizarea şi inteligenţa artificială vor fi din ce în ce mai folosite. Este foarte posibil ca elevii care intră azi în sistemul educațional să se pregătească pentru meserii care nu vor mai fi.
Un raport publicat de Forumul Economic Mondial ne avertizează că aproximativ 65% dintre elevii de azi vor avea job-uri care încă nu există.
Conform Ghidului Meseriilor Viitorului, elaborat de INACO, ca efect al factorilor tehnologici și sociali, persoana care va dori să muncească și să fie și bine plătită în viitor va trebui să-și dezvolte calități care astăzi pot părea excepții.
Conform Organizației Crimson Education, în deceniile care vor veni, următoarele calități vor deveni regulă: flexibilitatea mentală și capacitatea de a rezolva probleme complexe, gândirea critică, creativitatea, sociabilitatea, STIM (Știință, Tehnologie, Inginerie și Matematică), SMAC (Social, Mobil, Analitic și Cloud), cunoștințele interdisciplinare.
În acest context, la Colegiul Ștefan Odobleja din Craiova s-a realizat, în cadrul unei dezbateri desfășurate la data de 21 ianuarie 2020, un schimb de experiențe și bune practici în ceea ce privește promovarea carierelor STIM și modalitățile de motivare a tinerilor pentru aceste domenii de pregătire.
În oferta de pregătire a școlii se regăsesc toate cele patru domenii enumerate, astfel că s-au putut formula idei pertinente, pornind de la o bază largă de date, experiențe pozitive și rezultate notabile obținute.
La dezbatere au participat profesori și elevi din școală, precum și invitați, membri ai Sucursalei AGIR Dolj.
Deoarece învățământul preuniversitar reprezintă treapta care precede învățământului superior, la dezbatere au participat și reprezentanți ai acestui segment: prof. univ. dr. ing. Marian Ciontu, decanul Facultății de Inginerie Electrică din Craiova, prof. univ. dr. ing. Niculae Boteanu, de la Departamentul de Electromecanică al aceleiași facultăți, și conf. dr. Silviu-Constantin Săraru, de la Departamentul de Fizică, Facultatea de Științe, Universitatea din Craiova.
Participanții au exemplificat, în intervențiile lor, situații concrete din viața cotidiană, în care se regăsesc carierele STIM: a fost o multi-pledoarie pentru ocupații din aceste domenii prin care a fost creată imaginea unor ocupații de ale căror rezultate ne bucurăm zilnic, fără a conștientiza, de fiecare dată, cine le practică și ce pregătire are fiecare dintre aceia care, prin munca lor, ne fac viața mai ușoară.
O sinteză a principalelor idei și direcții de acțiune desprinse în cadrul dezbaterii poate fi formulată astfel:
▪ domeniile STIM prezintă nu doar oportunități de carieră, ci și un potențial ridicat pentru formarea competențelor soft utile oricărui angajat, din orice alt domeniu;
▪ promovarea carierelor STIM poate deveni mai eficientă prin efortul conjugat al profesorilor, care trebuie să evidențieze, ori de câte ori este cazul, aspectele inter- și transdisciplinare ale învățării;
▪ motivarea tinerilor pentru carierele STIM este îmbogățită prin colaborarea între învățământul de toate gradele și agenții economici; ca urmare, activitățile de prezentare a unor ocupații mai puțin cunoscute sau a unor practicieni cu astfel de ocupații ar putea aduce plusvaloare acestei colaborări;
▪ pentru a alege, tinerii trebuie să cunoască, iar alegerile bine făcute se bazează pe arii largi de cunoaștere: elevii nu trebuie numai să-și îmbogățească bagajul de cunoștințe, ci și să evalueze multitudinea de opțiuni pe care le au la dispoziție și care le pot asigura succesul în viață.
Dezbaterea s-a finalizat prin exprimarea convingerii că astfel de acțiuni trebuie multiplicate și îmbogățite prin captarea interesului cât mai multora dintre actorii implicați în formarea inițială și prin valorificarea aptitudinilor și intereselor celor care se pregătesc să acceadă pe piața muncii.