FIECARE BENEFICIU CU PRETUL LUI
Data: 1-15 martie 2008
Cu exceptia incalcarii legii si a derapajelor morale, nimic din ceea ce obtinem nu este posibil fara efort. Insasi eficienta (economica, sociala, ecologica etc.) inseamna un raport intre efect si efort. Aceste remarci (banale, desigur, dar deseori ignorate) sunt valabile atat in cazuri individuale, la nivelul unor colectivitati de munca si teritoriale pana la scara nationala si, de la 1 ianuarie de cand suntem in UE, la dimensiuni comunitare. In acest sens putem sa vorbim si despre un pret al beneficiilor.
In prezent se desfasoara o ampla discutie (disputa) pe temele impozitarii, simultan cu agravarea tensiunilor sociale legate de salarizarea in sectorul bugetar. Astfel, pe de o parte, se critica – uneori in formele cele mai virulente – povara fiscala, iar pe de alta parte, se revendica majorarea cheltuielilor bugetare. Cum sa impaci si capra si varza (scuzati limbajul neacademic), cum sa se ajunga la formule optime, la dreapta masura?
Chiar daca unele cheltuieli publice pot fi acoperite cu imprumuturi (iata, la nivelul tarii, datoria externa a depasit 30 miliarde de euro!), pana la urma tot din banii pentru impozite si taxe se vor rambursa creditele (cu majorarile de dobanzi, de comisioane etc.). Asa ca, o serie de beneficii sociale sunt conditionate exclusiv de nivelul incasarilor bugetare.
Se va spune ca o parte a cheltuielilor este determinata de pensii, de ajutoare pentru categoriile defavorizate, bani care se iau de la persoanele active. Este adevarat, dar aici intervin doua elemente esentiale. Pensiile nu reprezinta o pomana, ci banii acumulati, in timp, de fostii salariati, platitori de contributii de asigurari sociale, iar sprijinirea oropsitilor vietii, prin bugetul public, reprezinta o forma de solidaritate sociala comuna tuturor tarilor civilizate. Desigur, sistemul bugetar, Codul fiscal prezinta numeroase lacune, vulnerabilitati ce se cer eliminate prin efortul partenerilor sociali (guvern – patronate – sindicate). Dar, pe fond, plata obligatiilor fiscale constituie pretul unor beneficii pentru intreaga societate (invatamant, sanatate, aparare, ordine publica) si pentru cei care, din motive uneori dramatice, nu mai pot sa-si castige existenta cu propriile forte. Daca problematica bugetara va fi abordata din aceasta perspectiva, solutiile optime se vor gasi cu o relativa usurinta. Sa nu uitam ca si pacea sociala, fara de care nu poate exista progres, are pretul ei. Il indica bugetul general consolidat al tarii, deopotriva, la capitolele venituri si cheltuieli.