Spre acreditarea europeana a Sistemului de Studii Ingineresti din Romania
Data: 1-15 aprilie 2005
Din initiativa Consiliului National de Evaluare Academica si Acreditare (CNEAA), a avut loc la Institutul Social Roman, in ziua de 7 martie a.c., workshop-ul avand ca obiectiv alinierea metodelor de acreditare a invatamantului ingineresc la normele UE, pentru formarea de resurse umane care sa fie acceptate pe piata muncii in toate tarile din Europa.
Au participat personalitati ale invatamantului politehnic romanesc: rectori, prorectori de la universitatile din teritoriu si din Bucuresti, reprezentanti ai AGIR. Academia Romana a fost reprezentata de dl acad. Radu Voinea. Invitatul de onoare a fost dl dr. Iring Wasser, membru in comitetul de conducere EUR-ACE, directorul Agentiei de acreditare pentru programele de studii ingineresti, in informatica, stiinte naturale si matematica din Germania - ASIIN, care a prezentat doua comunicari despre: Acreditarea studiilor ingineresti in Germania (experienta ASIIN), Italia, Franta, Spania si arealul anglo-saxon; Proiectul EUR_ACE si propunerile de standarde si proceduri pentru acreditarea programelor ingineresti.
Dl prof. Radu Damian, decan al Facultatii de Instalatii - Universitatea de Constructii Bucuresti, purtator de cuvant al CNEAA, a prezentat o sinteza a sistemului actual de acreditare in invatamantul superior din tara noastra, considerand ca prin acest seminar de lucru se incheie o etapa privind evaluarea si acreditarea.
Au urmat dezbateri pe fondul comunicarilor expuse, cu referire speciala asupra evaluarii si acreditarii academice si tangential despre acreditarea profesionala care revine asociatiilor ingineresti de specialitate.
Din dezbateri am retinut cateva idei importante. La Conferinta de la Bologna s-au pus bazele organizarii invatamantului universitar european, astfel ca absolventii sa poata accede pe piata muncii, fiind pregatiti la aceleasi standarde. La acea conferinta nu s-a luat in considerare specificul invatamantului tehnic. Pentru a se remedia aceasta situatie s-a luat hotararea ca asociatiile, consiliile si organizatiile care au ca obiect evaluarea si acreditarea in invatamantul universitar politehnic sa faca propuneri in acest sens.
|n anul 2004, la Conferinta de la Bruxelles a fost propus proiectul EUCEET (European Civil Engineering Education and Training), componenta a programului SOCRATE, care se va finaliza pana la sfarsitul acestui an (2005). Astfel, cadrul european al invatamantului superior tehnic din Romania va functiona din acest an.
Aplicatia practica a seminarului de lucru din 7.03. a.c. consta in “Planul de masuri pentru implementarea prevederilor H.G. nr. 88/2005 privind organizarea studiilor universitare de licenta, al CNEEA”. Din acest plan retinem ca pe baza propunerilor senatelor universitare privind cifrele de scolarizare pe domenii, specializari si forme de invatamant, precum si modul de organizare a studiilor pentru fiecare domeniu pe facultati, pana la 30 aprilie 2005, CNEEA va definitiva un document care sa cuprinda structura pe facultati, domenii de specializare ale universitatilor publice si private, in concordanta cu prevederile H.G. nr. 88/2005. Aceste propuneri vor fi inaintate MEC pentru avizare in vederea actualizarii H.G. nr. 1609/2004.
Privind acreditarea profesionala, desi nu a facut obiectul acestui workshop, s-a discutat ca in tara noastra functioneaza asociatii profesionale care pe criterii si standarde specifice, acrediteaza pe membrii lor, ca Uniunea Arhitectilor; Colegiul Medicilor; Uniunea Nationala a Notarilor; Uniunea Nationala a Barourilor; Asociatia Inginerilor Constructori.
Comisia UE agreeaza acreditarea profesionala, insa nerestrictiva.
Alte articole


