Cursurile de etica si integritate academica pentru studiile universitare de masterat si doctorat devin obligatorii, incepand cu anul universitar 2018 - 2019
Data: 1-15 februarie 2018 2018
Ministrul Educației Naționale, Valentin Popa, a aprobat un ordin ce prevede includerea în planurile de învățământ, pentru toate programele de studii universitare organizate în instituțiile de învățământ superior din sistemul național de învățământ, a cursurilor de etică și integritate academică.
„Mai exact, începând cu anul universitar 2018 - 2019, cursurile de etică și integritate academică pentru studiile universitare de masterat și doctorat devin obligatorii, deoarece, în aceste cicluri de studii universitare, creația și cercetarea științifică individuală au o pondere majoritară. Pentru studiile universitare de licență, cursul are, deocamdată, caracter opțional, întrucât creația individuală are o pondere relativ mai redusă", se precizează într-un comunicat al Ministerului Educaţiei Naţionale (MEN).
Potrivit reprezentanţilor MEN, adoptarea acestui ordin are rolul de a asigura, în mod structurat, pentru promoțiile viitoare, începând cu anul I de studii, cunoștințele și deprinderile necesare unei activități academice și de cercetare, în acord cu cerințele eticii și deontologiei universitare. În acest context, ordinul completează cadrul normativ existent, care până acum prevedea doar obligativitatea evaluării lucrărilor științifice sub aspectul eticii universitare, fără ca anterior să fie dobândite, în mod obligatoriu, competențele necesare pentru cei care le redactează.
Documentul a fost elaborat în scopul unei implementări coerente și unitare a Strategiei Naţionale Anticorupţie pe perioada 2016 - 2020 și se fundamentează, între altele, pe prevederile Legii Educaţiei Naţionale nr. 1/2011. Conform acestui act normativ, instituţiile de învăţământ superior adoptă un cod de etică şi deontologie universitară care include obligatoriu și „măsurile educaţionale, administrative şi tehnice care se iau pentru garantarea originalităţii lucrărilor de licenţă, master, doctorat, articolelor ştiinţifice sau a altor asemenea lucrări, precum şi sancţiunile aferente". De asemenea, reglementările privind asigurarea calității în învățământ prevăd funcționarea furnizorilor de educație, „astfel încât, prin calitatea activităţii lor, să satisfacă încrederea publică, iar învăţământul să se afirme ca bun public". În același timp, calitatea programelor de studii este asigurată prin strategii şi proceduri specifice, precum și prin proceduri privind iniţierea, monitorizarea şi revizuirea periodică a programelor şi activităţilor desfăşurate, fapt ce generează atât necesitatea, cât și posibilitatea implementării prevederilor ordinului recent semnat.