PIATA MUNCII IN CAUTARE DE INGINERI
Data: 16-30 iunie 2008
Asistam la un fenomen interesant care merita sa fie studiat si evaluat din diverse perspective, educationale, economice, sociale. Calculele institutelor specializate in materie de piata a muncii arata ca in medie, pe an, companiile reusesc sa acopere doar 20 - 25 la suta din "pierderile" de ingineri determinate de cauze precum miscarea naturala a populatiei (indeosebi pensionari) si transferuri in domenii exotice (cum ar fi, de pilda, publicitatea, afacerile legate de divertisment etc.) si migratia in alte tari, fie temporara, fie definitiva. Acest "gol" de 75 - 80 la suta este resimtit tot mai puternic, ceea ce a determinat cautarea si aplicarea de solutii, chiar si improvizate. Pentru a ne da seama de situatia in care ne aflam, se impune a preciza ca, in medie, in Uniunea Europeana se formeaza 180 de ingineri la 100 care se retrag din activitate.
Evident, lucrurile se indreapta spre o criza in materie. Se poate discuta (si se discuta) despre factorii care au dus la o astfel de situatie, dar important este sa se actioneze pentru ameliorarea ei. Scaderea dramatica a numarului de studenti la facultatile cu profil tehnic a fost rezultanta a doi factori principali: restructurarea unor sectoare de baza ale economiei, in primul rind a industriei ("aspiratorul" cel mai mare de ingineri) si diminuarea gradului de atractivitate a invatamintului de profil. In acelasi timp, nu putem sa facem abstractie de presiunile exercitate pe piata muncii de migratia externa determinata, in cele mai multe cazuri, de cistigurile salariale tot mai mari. Identificarea acestor factori este primul pas spre conturarea de solutii.
Fireste, cheia problemei se afla in invatamintul de specialitate, care se cere racordat mai puternic la evolutia pietei muncii intr-o larga perspectiva. Prognozele pina in anii 2020 si 2025 ofera o baza destul de solida pentru determinarea necesarului de ingineri nu numai global, ci si pe specializari. Apoi, se cuvine mentionat si faptul ca firme solide, unele din structurile multinationalelor, "vineaza" adolescenti inca de pe bancile liceelor si sprijina formarea lor ca ingineri, practica a carei generalizare ar duce la o echilibrare a pietei muncii. Fireste, rolul invatamintului tehnic este decisiv, ca programa, ca grad de atractivitate, ca perspectiva de afirmare, de motivatie, ca factor social coagulant. Daca este sa vedem si partea plina a paharului, vom constata ca avem de-a face cu un moment fast in pregatirea generatiilor viitoare de ingineri. O sansa care nu trebuie irosita.