Planul National de Actiune pentru implementarea Strategiei Nationale de Dezvoltare Durabila a Romaniei 2030
Data: 16-30 iunie 2022
Executivul a elaborat Planul Național de Acțiune pentru implementarea Strategiei Naționale de Dezvoltare Durabilă a României 2030 (SNDDR 2030), document care propune acțiuni de consolidare și extindere a cadrului de guvernanță pentru dezvoltarea durabilă, în scopul promovării principiilor și valorilor Strategiei. Acesta reprezintă documentul-cheie care ghidează implementarea SNDDR 2030, în acord cu obiectivele Agendei 2030 pentru Dezvoltare Durabilă și documentele strategice ale UE, în toate politicile sectoriale, pentru dezvoltarea durabilă pe plan național în perioada 2022 - 2030. Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă (DDD) este autoritatea publică responsabilă de coordonarea, la nivel național, a activităților care facilitează implementarea SNDDR 2030. Prin Planul Național de Acțiune (PNA), DDD își asumă responsabilități și mobilizează toate părțile interesate să se implice pentru atingerea celor 17 obiective de dezvoltare durabilă (ODD).
Planul Național de Acțiune este rezultatul unui amplu proces de consultare publică, derulat în anul 2021 cu reprezentanți din cadrul autorităților și instituțiilor publice centrale și locale, mediului privat, mediului academic, mediului științific, partenerilor sociali, societății civile, precum și cu membrii Consiliului Consultativ pentru Dezvoltare Durabilă (CCDD).
Prin cele patru direcții prioritare și cele 12 obiective specifice, PNA susține o abordare integrată și multidimensională a dezvoltării durabile. Acesta constituie un cadru de facilitare adresat decidenților implicați în elaborarea politicilor publice la toate nivelurile, în scopul concentrării resurselor și asigurării coerenței politicilor pentru dezvoltare durabilă în vederea implementării SNDDR 2030. Totodată, prin cele 22 de acțiuni, PNA urmărește integrarea principiilor de dezvoltare durabilă și corelarea obiectivelor documentelor strategice sectoriale cu țintele SNDDR 2030. PNA este instrumentul principal de coordonare a activităților de creare, consolidare, funcționare și dezvoltare a structurii de guvernanță durabilă pentru implementarea SNDDR 2030.
PNA urmărește gestionarea proceselor specifice într-o manieră eficace, eficientă și transparentă, pentru construirea unei societăți coezive, bazată pe principiul „nu lăsăm pe nimeni în urmă", prin sisteme de educație, de sănătate publică și de protecție socială durabile; formarea masei critice care își va însuși principiile de dezvoltare durabilă, prin implicarea tuturor părților interesate din mediul politic, administrația publică, mediul economic și de afaceri, din mediul social și a fiecărui cetățean, condiție esențială în atingerea țintelor SNDDR 2030.
Principii și valori pentru dezvoltarea durabilă
SNDDR 2030 contribuie la implementarea Agendei 2030, prin abordarea obiectivelor globale pentru dezvoltare durabilă în contextul național, fiind ghidată de valorile și interesele României în toate domeniile de politică identificate la nivelul anului 2018. Prin PNA se asigură elementele necesare pentru a susține posibile recomandări de revizuire a țintelor SNDDR 2030 pe parcursul implementării, ca rezultat al evaluărilor intermediare. PNA pentru implementarea SNDDR 2030 urmărește facilitarea cooperării interinstituționale în sensul consolidării coeziunii politicilor și a cadrului de guvernanță pentru dezvoltare durabilă și asigurării participării incluzive a tuturor părților interesate, pentru o guvernare anticipatorie, transparentă, agilă și inovativă.
Valorile și obiectivele majore pe care se bazează PNA, așa cum rezultă din SNDDR 2030, sunt următoarele: ♦ Instituții democratice, reziliente, deschise, transparente, în dialog permanent cu cetățenii, cu capacitate de anticipare a schimbărilor, creștere demografică, siguranța în libertate, multiculturalism, egalitate și bunăstare pentru toți cetățenii; ♦ Educație, sănătate și siguranță alimentară, protecție socială, reducerea inegalităților, incluziune pentru toate categoriile și grupurile sociale, fără îngrădiri și discriminare; ♦ Prosperitate materială și predictibilitate economică, sisteme financiare reziliente, sustenabilitate energetică, digitalizare și tehnologii de vârf, tranziția către o economie circulară, ca premise fundamentale ale creșterii sustenabile și diversificării locurilor de muncă și a economiei naționale; ♦ Acces la apă curată și sanitație, energie la prețuri accesibile, infrastructuri durabile de transport, orașe și comunități reziliente; ♦ Protejarea mediului, adaptarea la schimbări climatice și dezastre naturale, conservarea biodiversității, conservarea și valorificarea patrimoniului natural și cultural, ca factori suport ai creșterii calității vieții cetățenilor și comunităților; ♦ Cercetare științifică, dezvoltare a capacităților tehnologice, încurajarea inovării și a antreprenoriatului.
Patru Direcții Prioritare de Acțiune
Atingerea în România a nivelului stabilit pentru țintele aferente celor 17 ODD-uri se va realiza prin operaționalizarea unui pachet de 22 de acțiuni subsumate celor patru Direcții Prioritare de Acțiune: trei cu caracter transversal de facilitare a implementării SNDDR 2030 și una cuprizând acțiuni specifice pentru monitorizarea progresului în atingerea țintelor SNDDR 2030, pe baza indicatorilor naționali de dezvoltare durabilă. Perioada de implementare este până în anul 2030.
● Direcția prioritară 1
Consolidarea și extinderea cadrului de guvernanță pentru dezvoltare durabilă
România își va consolida cadrul de guvernanță pentru asigurarea coerenței politicilor de dezvoltare durabilă, prin întărirea structurilor administrative specializate la nivel central și local, crearea unui cadru de reglementare și instrumente dedicate bugetării deschise, creșterea transparenței și a participării cetățenești în procesele administrative.
▪ Obiectiv specific 1 - Dezvoltarea și consolidarea cadrului normativ și de cooperare interinstituțională pentru implementarea SNDDR 2030
Acțiunea 1. Reglementarea statutului Nucleelor pentru Dezvoltare Durabilă (NDD). La nivelul autorităților publice, cu atribuții în domeniul dezvoltării durabile, se vor consolida nucleele pentru dezvoltare durabilă, organizate în rețeaua națională a NDD, pentru a urmări realizarea ODD din domeniul de activitate al instituției și pentru a asigura legătura între instituții, Secretariatul General al Guvernului (SGG) - DDD și Institutul Național de Statistică (INS). La nivelul autorităților publice se vor nominaliza experții din cadrul NDD și se vor forma ca „expert dezvoltare durabilă", conform COR 242232.
▪ Obiectiv specific 2 - Cadru național de planificare bugetară pentru implementarea bugetării pe baza ODD
Acțiunea 2. Elaborarea cadrului național de planificare și raportare a bugetării ODD. Acțiunea va conduce la evidențierea și transparentizarea bugetării ODD și sprijinirea finanțării/achizițiilor verzi prin monitorizarea distinctă a cheltuielilor/finanțării ODD, potrivit bunelor practici existente la nivelul UE.
Acțiunea 3. Implementarea cadrului de raportare bugetară pentru fiecare ODD pe baza identificării alocărilor și execuțiilor bugetare corespunzătoare fiecărei ținte din SNDDR 2030. Acțiunea are ca scop facilitarea armonizării alocărilor bugetare cu țintele SNDDR 2030 pentru a transparentiza eforturile bugetare și evaluarea progresului în îndeplinirea fiecărui ODD în parte, în corelație cu integrarea ODD în Planurile Strategice Instituționale (PSI) și în stabilirea performanței. Acest lucru va deschide oportunitatea de a introduce urmărirea programelor bugetare asociate ODD și de a elabora o declarație de buget legată de ODD, mai detaliată. Se are în vedere stabilirea unui sistem de raportare de tip „one stop shop", care să furnizeze informații cu privire la bugete, inclusiv obținute prin accesarea fondurilor naționale și europene, cu impact asupra țintelor SNDDR 2030.
▪ Obiectiv specific 3 - Sprijin acordat autorităților locale pentru încorporarea principiilor și valorilor conceptului de dezvoltare durabilă în politicile și strategiile locale
Acțiunea 4. Dezvoltarea de instrumente de comunicare și informare care să faciliteze integrarea ODD în politicile și strategiile locale. Acțiunea se referă la realizarea de instrumente de comunicare și informare, sub formă de ghiduri, manuale, proceduri, sesiuni de instruire, workshopuri cu privire la reglementări naționale și europene dedicate dezvoltării durabile, bune practici administrative la nivel local etc.
▪ Obiectiv specific 4 - Sprijinirea și stimularea mediului de afaceri și al societății civile în adoptarea și implementarea principiilor și valorilor conceptului dezvoltării durabile
Acțiunea 5. Elaborarea și operaționalizarea Codului Român al Sustenabilității (CRS). Acțiunea urmărește creșterea numărului entităților care publică declarații nefinanciare. Publicarea CRS va încuraja organizațiile să acționeze sustenabil și consumatorii să se orienteze către produse și servicii sustenabile.
Acțiunea 6. Campanii de informare și sesiuni de instruire care să faciliteze integrarea ODD în mediul de afaceri și al societății civile. Acțiunea se referă la sesiuni de instruire, diseminare bune practici, workshopuri ș.a. pentru facilitarea implementării principiilor dezvoltării durabile în toate domeniile de activitate, inclusiv de cercetare, educație și formare profesională, la nivelul mediului de afaceri și în rândul societății civile.
▪ Obiectiv specific 5 - Întărirea sistemului de CDI pentru consolidarea capacității anticipatorii de elaborare a politicilor publice bazate pe dovezi pentru dezvoltare durabilă
Acțiunea 7. Înființarea Centrului de Excelență pentru administrația publică în domeniul dezvoltării durabile (CExDD). Acțiunea vizează înființarea și operaționalizarea unui centru de cercetare, educație și dialog privind dezvoltarea durabilă, în sprijinul administrației publice, pentru alinierea politicilor și deciziilor publice la ODD. CExDD favorizează cooperarea interdisciplinară și schimbul de cunoștințe între instituțiile de învățământ superior și cercetătorii din domeniile corelate dezvoltării durabile: social, economic și de mediu și reprezintă hub-ul de consultanță de specialitate, care va sprijini activitatea administrativă și legislativă. CExDD preia, dezvoltă și implementează capacități de modelare a dezvoltării durabile ca suport pentru factorii de decizie în adoptarea de scenarii optimale de evoluție. De asemenea, pregătește structuri modulare de proiecte care pot facilita finanțarea și care pot fi adaptate și aplicate în mod multiplu.
● Direcția prioritară 2
Susținerea implementării SNDDR 2030 prin programe de educație și formare pentru dezvoltare durabilă
Ca sprijin în implementarea SNDDR 2030, se urmărește adaptarea programelor școlare și universitare în sensul promovării și implementării principiilor dezvoltării durabile la toate vârstele, inclusiv formarea pentru ocupația nou introdusă în COR „expert în dezvoltare durabilă" și pentru alte ocupații specifice complementare.
▪ Obiectiv specific 6 - Formarea de resurse umane în domeniul dezvoltării durabile
Acțiunea 8. Dezvoltarea de programe de formare pentru dobândirea de cunoștințe și competențe în domeniul dezvoltării durabile. Acțiunea urmărește dezvoltarea de programe de formare universitară și post-universitară pentru dobândirea de cunoștințe și competențe în domeniul dezvoltării durabile, corelat cu cerințele COR „expert dezvoltare durabilă".
Acțiunea 9. Formarea de „experți dezvoltare durabilă" pentru personalul din administrația publică. Acțiunea vizează formarea unui corp de „experți dezvoltare durabilă" pentru administrația publică, în vederea creării premiselor ca personalul din instituțiile publice să aibă cunoștințele și abilitățile potrivite pentru implementarea SNDDR 2030, pe baza standardului ocupațional „expert dezvoltare durabilă".
▪ Obiectiv specific 7 - Dezvoltarea de instrumente specifice pentru educația pentru dezvoltare durabilă în toate etapele educației
Acțiunea 10. Realizarea de aplicații, instrumente și platforme educaționale pentru educația pentru dezvoltare durabilă în învățământul preuniversitar. Acțiunea creează oportunitatea de a oferi educație pentru dezvoltarea durabilă copiilor și tinerilor prin activități de învățare aplicată, prin interacțiune directă în activități desfășurate cu prezență fizică sau online în timp real, cu instrumente adaptate fiecărei categorii de vârstă sau ciclu de învățare, în acord cu programele școlare.
Acțiunea 11. Dezvoltarea de instrumente destinate programelor educaționale pentru dezvoltare durabilă în învățământul universitar, precum și educația și învățarea în rândul adulților. Acțiunea vizează sprijinul acordat de către DDD și CExDD universităților și centrelor de formare profesională de a dezvolta programe educaționale pentru dezvoltare durabilă (cursuri universitare, mastere, doctorate, programe postdoctorale etc.) și de instruire în rândul adulților.
● Direcția prioritară 3
Promovarea principiilor și valorilor conceptului de dezvoltare durabilă
Comunicarea și promovarea principiilor și valorilor conceptului de dezvoltare durabilă sunt foarte importante și trebuie abordate într-o manieră integrată, cu scopul informării și conștientizării beneficiilor unei societăți axate pe principiile dezvoltării sustenabile.
▪ Obiectiv specific 8 - Promovarea conceptelor de dezvoltare durabilă cu scopul atingerii țintelor SNDDR 2030
Acțiunea 12. Realizarea Programului de comunicare și promovare a conceptelor de dezvoltare durabilă.
Acțiunea 13. Realizarea de barometre de opinie privind percepția cu privire la gradul de conștientizare a principiilor și valorilor conceptului de dezvoltare durabilă și a progreselor înregistrate în atingerea ODD. Acțiunea vizează realizarea de studii sociologice, pentru măsurarea percepției și impactului la nivel instituțional și în rândul populației, prin metode cantitative și calitative, cu scopul identificării gradului de conștientizare a principiilor și valorilor conceptului de dezvoltare durabilă și pentru fundamentarea direcțiilor strategice din politicile publice.
Acțiunea 14. Realizarea și promovarea elementelor de identitate vizuală privind dezvoltarea durabilă în România.
▪ Obiectiv specific 9 - Comunicarea în sprijinul implementării SNDDR 2030
Acțiunea 15. Organizarea Forumului Național la Nivel Înalt pentru Dezvoltare Durabilă (FNIDD).
Acțiunea 16. Organizarea de conferințe, forumuri, dezbateri pentru dezvoltare durabilă. Se vor organiza evenimente dedicate Agendei 2030, dezvoltării și consolidării de parteneriate globale și regionale, elaborării agendelor de cercetare pentru dezvoltare durabilă, în colaborare cu parteneri naționali și internaționali (ONU, CE, OECD, UNECE, EEAC, ESDN, universități, institute de cercetare, societatea civilă etc.). DDD va organiza și sprijini organizarea de workshopuri de învățare mutuală și transfer de bune practici la nivel național și internațional, care să favorizeze și să accelereze implementarea dezvoltării durabile la toate nivelurile, în administrație, economie și în societatea civilă.
● Direcția prioritară 4
Monitorizarea și evaluarea implementării SNDDR 2030
Se vor stabili un sistem de instrumente de monitorizare și un mecanism de evaluare periodică în sprijinul urmăririi progresului în implementarea SNDDR 2030. Mecanismul va oferi informații acccesibile publicului larg, despre situația curentă, transparentizând guvernanța acțiunilor în spiritul dezvoltării durabile a României.
▪ Obiectiv specific 10 - Mecanism de monitorizare și evaluare a implementării SNDDR 2030
Acțiunea 17. Monitorizarea și evaluarea indicatorilor pentru dezvoltare durabilă 2030. Acțiunea vizează monitorizarea indicatorilor naționali pentru dezvoltare durabilă (INDD) stabiliți pentru măsurarea și evaluarea progresului în implementarea SNDDR 2030. Colectarea datelor se face de către INS, cu sprijinul DDD, cu implicarea NDD și a celorlalți responsabili cu furnizarea datelor cu caracter statistic. Acțiunea vizează corelarea dinamică a indicatorilor pentru dezvoltare durabilă cu evoluția la nivel european și internațional și, după caz, reactualizarea acestora într-un proces coordonat de către DDD, cu implicarea INS, NDD, CCDD și a altor părți interesate; se va acorda atenție standardelor în domeniu.
▪ Obiectiv specific 11 - Raportarea stadiului implementării SNDDR 2030
Acțiunea 18. Realizarea, publicarea și promovarea Tabloului de Bord cu INDD privind progresul României în atingerea țintelor 2030. Acțiunea vizează dezvoltarea și actualizarea platformei „România durabilă", care asigură informația necesară, în dinamica ei, pentru analiza anuală a progreselor înregistrate în implementarea SNDDR 2030, pe baza INDD și a barometrului de opinie privind dezvoltarea durabilă, realizarea și publicarea Tabloului de Bord al ODD pe pagina web a DDD (http://dezvoltaredurabila.gov.ro/) și diseminarea către toate părțile interesate. Definirea unor indicatori integrați și a indicatorilor prioritari pentru dezvoltare durabilă.
Acțiunea 19. Elaborarea și prezentarea către Parlamentul României a Raportului anual privind stadiul implementării SNDDR 2030. Raportul anual va include stadiul implementării SNDDR 2030 și, după caz, propuneri de actualizare sau revizuire a țintelor 2030.
Acțiunea 20. Raport Național Voluntar privind progresul implementării Agendei 2030 la nivel național. Acțiunea vizează raportarea periodică în fața Forumului Politic la Nivel Înalt privind Dezvoltarea Durabilă (HLPF), dar și către UE, a progreselor înregistrate de România în direcția punerii în aplicare a Agendei 2030 pentru dezvoltare durabilă, a participării active la noul consens european și mondial privind dezvoltarea durabilă.
▪ Obiectiv specific 12 - Corelarea implementării politicilor sectoriale pentru atingerea țintelor SNDDR 2030
Acțiunea 21. Monitorizarea legislației și strategiilor în legătură cu domeniul dezvoltării durabile. Acțiunea urmărește, între altele, actualizarea structurii bazelor de date (SGG, ministere etc.) pentru evidențierea dinamicii condiționalităților externe, schimbărilor în legislație, strategiilor și planurilor de implementare cu impact direct asupra dezvoltării durabile.
Acțiunea 22. Formularea de recomandări privind acțiuni specifice în acord cu țintele SNDDR 2030 pentru reactualizarea sau dezvoltarea de documente cu caracter strategic. Acțiunea vizează integrarea principiilor și valorilor conceptului de dezvoltare durabilă și armonizarea obiectivelor și acțiunilor specifice din documentele cu caracter strategic la nivel central (strategii, planuri de acțiune sectoriale, planuri strategice instituționale etc.) cu țintele SNDDR 2030.
***
Procesul de monitorizare a PNA prevede raportări anuale de monitorizare, pe baza indicatorilor specifici. Acest proces, cu caracter de regularitate, are ca rezultat Raportul Anual de Monitorizare a Implementării PNA al SNDDR 2030 (RAMI). RAMI va constitui principalul instrument de monitorizare, pe baza căruia se va evalua progresul înregistrat în implementarea PNA. RAMI va fi elaborat de DDD în primul semestru al anului următor celui pentru care se realizează raportarea și va fi publicat pe pagina web a DDD. Raportul va avea o structură care va cuprinde: ▪ descrierea acțiunilor întreprinse pentru facilitarea atingerii Țintelor SNDDR 2030 în perioada de raportare (ultimele 12 luni/an calendaristic); ▪ situația evoluției indicatorilor de monitorizare a progresului PNA pentru facilitarea implementării SNDDR 2030; ▪ situația progresului în atingerea țintelor asumate de România prin SNDDR 2030, prin monitorizarea INDD 2030, publicați de INS; ▪ analiza rezultatelor din barometrele de opinie privind dezvoltarea durabilă în România, în perioada de raportare; ▪ concluzii și recomandări pentru următoarea perioadă de raportare (următoarele 12 luni, an calendaristic). Acestea vor fi însoțite, după caz, de o anexă care va cuprinde acte normative adoptate în perioada de raportare, în sprijinul derulării acțiunilor specifice destinate atingerii țintelor SNDDR 2030.
RAMI va fi prezentat până cel mai târziu la data de 30 iunie a anului următor celui pentru care se realizează raportarea. Aceasta va presupune furnizarea de către INS, până cel mai târziu la data de 30 mai a anului următor celui pentru care se realizează raportarea, a valorilor INDD 2030. În cadrul procesului de monitorizare vor putea fi incluse, după caz, și acțiuni de tip ad-hoc, rezultate din necesitățile de monitorizare, raportare și eventual evaluare specifice perioadei de raportare și care vor avea ca bază concluziile și recomandările din perioada precedentă de raportare.