Tractor 100% autohton, conceput de inginerii societatii IRUM Reghin
Data: 1-15 septembrie 2018 2018
La ieşirea din Reghin, machetele unor viori uriaşe depun mărturie despre o localitate vestită în lume pentru calitatea unui instrument muzical „meşterit" aici într-o întreprindere modernă, care îmbină virtuţile artizanatului cu noile tehnologii. Iată, însă, că viorilor „marca Reghin" li se adaugă, în prezent, un produs în premieră naţională, nu mai puţin emblematic pentru conceptul de creaţie, în general. Este vorba despre omologarea primului tractor sută la sută românesc.
Într-o ţară în care s-au mai fabricat tractoare, pare oarecum ciudată precizarea referitoare la acel „sută la sută românesc". Bunăoară, celebrul IAR 22 produs la Braşov încă din 1946 nu era „sută la sută românesc"? Răspunsul este următorul: o parte importantă de piese şi subansamble s-a produs sub licenţă, la fel ca şi în alte uzine de profil, cum a fost cea de la Craiova. Şi la Reghin, începând cu anul 1969, s-au produs tractoare, e drept, numai pentru activităţi forestiere, însă nici tipurile respective nu erau „sută la sută româneşti".
După aceste clarificări, apare necesar încă un răspuns, de data aceasta la o întrebare legată numai de întreprinderea din Reghin, cunoscută sub sigla IRUM: ce s-a întâmplat aici, mai ales în perioada de tranziţie, pentru crearea condiţiilor necesare unei premiere industriale de genul celei pe care o consemnăm?
În condiţiile pieţei libere, sub impactul unei acerbe concurenţe străine, mai multe produse, rămase în urmă mai ales sub aspect tehnologic, nu mai aveau cerere. Şi aceasta, exact când se înregistrau şi cunoscutele convulsii generate de procesul de privatizare. Nu este cazul să intrăm în detalii: precizăm doar că inginerul Mircea Eugen Oltean, împreună cu familia sa, a devenit acţionar majoritar la IRUM în procesul de transferare a proprietăţii din sectorul de stat în cel privat. Treptat, producţia a fost adaptată la cerere, iar cu ajutorul unor credite s-au modernizat, tot treptat, tehnologiile. Acumulările, deopotrivă de capital şi de experienţă, au permis constituirea, aici, la IRUM, a unui corp ingineresc a cărui deviză principală se rezumă la un singur cuvânt: CREATIVITATE. Spre deosebire de alte unităţi industriale care, după privatizare, au dispărut de pe harta localităţilor ţării, IRUM s-a dezvoltat, valoarea totală a investiţiilor ridicându-se la 25 milioane euro. Pe această bază a fost conceput şi realizat primul tractor sută la sută românesc. Va fi expus la Târgul INDAGRA (care va avea loc la Bucureşti, în perioada 31 octombrie - 4 noiembrie 2018), în variante de la 85 CP la 105 CP.
Datele referitoare la evoluţia IRUM depăşesc cadrul strict al unei întreprinderi, și reconstituie, într-un mod semnificativ, inclusiv cu valoare de simbol, eforturile depuse pentru apariţia şi consolidarea unui sector tot mai puternic de economie privată. La IRUM nu s-a demolat, nici la propriu, nici la figurat, ci s-a construit. Explicaţia principală nu ţine de factori exteriori acestei entităţi industriale, ci concretizează zicala potrivit căreia „omul sfinţeşte locul". Un antreprenoriat performant s-a dovedit a fi soluţia optimă pentru conectarea la timpul nostru a unei întreprinderi inaugurate în urmă cu 65 de ani.
Antreprenorul Mircea Eugen Oltean a riscat mult, dar a reuşit, în cele din urmă, să-şi vadă împlinit visul, şi anume să dea tonul în procesul renaşterii industriei româneşti de tractoare. Este un eveniment în adevăratul înţeles al cuvântului. Aşadar, să nu ne mire dacă la intrarea şi ieşirea din Reghin, alături de vioară, va fi şi macheta unui tractor. Cum se „împacă" simbolul muzicii cu cel al tehnicii? Le uneşte chiar deviza oricărei activităţi performante: CREATIVITATEA.
Alte articole


