Premiile AGIR pentru anul 2009
Data: 16-30 septembrie 2010
Asociatia Generala a Inginerilor din Romania a acordat, la 10 septembrie a.c., premiile AGIR pentru cele mai valoroase lucrari ingineresti ale anului 2009. Festivitatea s-a desfasurat in continuarea Simpozionului stiintific al inginerilor romani de pretutindeni – SINGRO 2010, in prezenta a numerosi reprezentanti de elita ai acestei profesii, din Romania si din afara granitelor. Prin aceasta competitie – inscrisa, si in anul in curs, in calendarul evenimentelor care au marcat Ziua Inginerului Roman – AGIR si-a propus si isi propune sa mediatizeze, sa incurajeze si sa promoveze realizarile inginerilor din tara noastra, contribuind, astfel, la cresterea competitivitatii tehnico-stiintifice romanesti
Reamintim ca Premiile AGIR au fost instituite in anul 1995. Potrivit traditiei, ele se acorda persoanelor si institutiilor pentru lucrari ingineresti deosebite (concepute, proiectate si aplicate) sau unor carti originale, de inalt nivel tehnico-stiintific, pe mai multe sectiuni, precum: Tehnologia informatiei, Inginerie electrica, Ingineria constructiilor de masini, Ingineria constructiilor civile si industriale, Inginerie chimica, Inginerie agricola si silvica, Ingineria mediului, Ingineria transporturilor, Inginerie metalurgica, Ingineria resurselor naturale si energiei, Ingineria textilelor si pielariei.
Sectiunea Ingineria constructiilor de masini
Roboscan 1M – MB Telecom
Sistemele mobile de scanare cu raze gama existente au o sursa de radiatii ce este purtata de un brat metalic solidar cu autosasiul, brat purtator foarte costisitor, cu greutate mare, care genereaza un moment de rasturnare semnificativ si care prezinta dezavantajul limitarii distantei de plasare a sursei de radiatii la lungimea maxima a bratului. Aceasta este, de altfel, si solutia aplicata la generatia 1 de astfel de echipamente produse in prezent de MB Telecom. De asemenea, toate sistemele mobile de scanare cunoscute au cabina operatorilor montata pe autosasiu, expunind personalul operator la riscuri de iradiere profesionala si accidentala (peste limita stabilita de Legea nr. 111/1996), riscuri eliminate inca de la generatia 1 prin instalarea cabinei operatorului pe o unitate mobila, remorcabila, care, in timpul scanarii, este plasata in afara zonei de excludere si controleaza toate procesele de la distanta, prin unde radio. O alta caracteristica limitativa este ca sistemele cunoscute au nevoie de un sofer care sa conduca unitatea de scanare, necesitate eliminata in solutia propusa prin implementarea unui subsistem de control automat al directiei si vitezei de deplasare in perimetrul de lucru. Problema tehnica pe care o rezolva Roboscan 1M este realizarea unui control neintruziv ce elimina total riscul de expunere profesionala la radiatii a operatorilor, prin scoaterea postului de lucru al operatorului (centrul de control) in afara zonei de excludere si eliminarea necesitatii unui sofer si supervizor extern, prin comanda de la distanta si automatizarea tuturor proceselor desfasurate in zona cu risc de radiatii si zona limitrofa. Prin implementarea acestor automatizari este posibila reducerea personalului operator la un singur operator pe schimb. De asemenea, prin folosirea a doua unitati de scanare deplasate sincron, una care sa deplaseze sursa de radiatie, iar a doua bratul cu detectori, se reduce dimensiunea si greutatea totala a sistemului cu pina la 80 la suta, generind, astfel, o economie importanta de resurse respectind principiul eco2. Reamintim ca Roboscan 1M este cistigatorul Marelui Premiu la Salonul International de Inventii de la Geneva, in 2009.
Sectiunea Inginerie electrica
Echipament de actionare in curent alternativ pentru forajul marin si terestru – Institutul de Cercetare
si Proiectare pentru Electrotehnica Actionari Electrice SC ICPE ACTEL SA
Beneficiarul unei traditii de 40 ani in domeniul echipamentelor de actionare dedicate forajului marin si terestru, ICPE ACTEL a elaborat o solutie noua si eficienta pe care a implementat-o, incepind cu 2009, pe platforma de foraj marin Saturn si pe platforme de foraj terestru, realizate de Upetrom 1 Mai Ploiesti si exportate in Rusia. Caracterul de noutate al echipamentelor este demonstrat de Notificarea OSIM cu nr. A/00361/08.05.2009 de inregistrare a propunerii de inventie cu titlul Echipament electric de comanda si reglare pentru instalatii de foraj cu motoare electrice de curent alternativ alimentat de la surse de joasa sau medie tensiune a titularului ICPE ACTEL S.A. Aceasta propunere de inventie se refera la un echipament electric de comanda si reglare pentru instalatiile de foraj cu motoare electrice de curent alternativ, actionate cu turatie variabila cu invertoare de putere, alimentate de la linii de medie tensiune sau de la grupuri diesel generatoare care furnizeaza energie electrica de medie sau joasa tensiune. Dupa un calcul comparativ al caracteristicilor tehnico-economice corespunzatoare celor doua situatii, bazate pe motoare de curent continuu, respectiv pe motoare de curent alternativ, concluzia este ca motorul de curent alternativ reprezinta solutia viitorului pentru forajul marin si terestru.
Efectele financiare atrase de implementarea echipamentelor de actionare in curent alternativ pentru foraj in productia de serie a ICPE ACTEL s-au materializat in cresterea cifrei de afaceri raportata la produsele destinate forajului in anul 2009, cu oportunitati deosebit de favorabile exportului.
Sectiunea Inginerie electrica
Asimilare in fabricatie industriala a unei serii de generatoare electrice sincrone pentru micro-turbine eoliene – Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Inginerie Electrica INCDIE ICPE-CA
În contextul dezvoltarii explozive a mijloacelor de captare si conversie pentru exploatarea resurselor regenerabile de energie, INCDIE ICPE-CA s-a straduit sa tina ritmul domeniului, pe de-o parte prin organizarea unui departament specializat si, pe de alta parte, prin eforturile inovative ale personalului de cercetare implicat. Una dintre lucrarile deosebite realizate si aplicate in anul 2009 este determinata de solicitarile antreprenorilor de micro-turbine eoliene, care sunt direct legate de cerintele pietei din UE. În acest sens, generatoarele electrice sincrone excitate cu magneti permanenti reprezinta o componenta esentiala a acestor instalatii de conversie energetica, deosebit de complexa in functionare sub aspectul parametrilor electromecanici (turatie, putere, tensiune, curent). Dezvoltarea si asimilarea in fabricatie a acestor masini electrice pornind de la zero ar fi necesitat un efort financiar foarte mare si riscant din cauza duratei oarecum lungi de amortizare a investitiei. În aceasta situatie, colectivul de cercetare de la INCDIE ICPE-CA s-a orientat spre o solutie inovativa de transformare a motoarelor asincrone de puteri si turatii potrivite, in generatoare sincrone cu excitatie prin magneti permanenti pe baza de paminturi rare. Indusul stator se pastreaza neschimbat, eventual cu adaptari la bobinaj. Carcasuirea si lagaruirea, de asemenea, se pot pastra total sau partial. Rotorul cu infasurarea in colivie turnata se inlocuieste cu un rotor inductor cu jug magnetic cilindric pe care sunt fixati polii cu magneti permanenti in structura heteropolara in concordanta cu numarul de poli ai bobinajului statoric. Societatea comerciala receptiva la aplicarea solutiei si cu care institutul a organizat un parteneriat este SC Electroprecizia Sacele SA. Astfel, intreprinderea reuseste, cu cheltuieli rezonabile pentru pregatirea de fabricatie (cca. 10.000 euro pentru fiecare tipo-dimensiune de generator sincron introdus in fabricatie), sa realizeze o diversificare a ofertei sale, in domeniul masinilor electrice. În acest sens, in decursul anului 2009 s-a reusit transferul tehnologic si asimilarea industriala pentru tipo-dimensiunile de generatoare electrice cu puterea nomanala de 1,5 kW si 3 kW. În afara avantajelor de natura economica ce vor genera, implicit, si noi locuri de munca unitatii producatoare, este de mentionat si experienta in domeniul fabricatiei de masini electrice, fapt ce reprezinta o garantie a fiabilitatii generatoarelor electrice sincrone avind excitatia realizata cu magneti permanenti, ce vor fi produse la SC Electroprecizia Sacele SA.
Sectiunea Ingineria constructiilor de masini
Echipament informatizat pentru control soc si antrax pinioane libere 1, 2, 3, 4 si arbore primar din cutia
de viteze – Institutul National de Cercetare Dezvoltare pentru Mecatronica si Tehnica Masurarii INCDMTM
Echipamentul a fost conceput, proiectat, executat si certificat CE de catre INCDMTM Bucuresti la cererea SC Renault Mecanique Roumanie – Pitesti avind la baza Caietul de Sarcini CS 439/23.04.2009 emis de R.M.R si comanda nr. 4201237325/09.07.2009. Produsul a fost implementat in linia de fabricatie cutii de viteza in anul 2009, la SC Automobile DACIA Groupe Renault SA Pitesti – Renault Mecanique Roumanie.
Caracterul de noutate a produsului este evidentiat prin:
? concepte MIX mecatronice inteligente, in forma, structura si functionare, comparative cu nivelul tehnicilor europene de masurare, validare si certificare:
– arhitectura sensorica inteligenta si integratoare;
– constructie mecanica si micromecanica de precizie, stabila si fiabila;
– arhitectura inteligenta de electronica si automatizare, cu functii de sesizare stare, transformare semnale informationale, transfer flux informational, masurare, afisare, prelucrare date, validare si diagnosticare decizionala;
– structura imateriala integrata infrastructurii tehnice, cu functii de protectie si securitate proces de masurare, in conformitate cu normele de protectie
? design-ul, in conceptie originala, al infrastructurii tehnice, utilizind software-urile specializate de proiectare simultana (inginerie concurenta), (Inventor Professional 2010, Catia, EPLAN);
? metode originale mecatronice inteligente de masurare, verificare si validare a parametrilor impusi de sarcina de masurare;
? solutii originale constructive mecatronice integratoare pentru infrastructura tehnica si informatica, realizate unicat in INCDMTM;
? metode noi de testare, validare si certificare produs conforme celor europene;
? procedeul nou de certificare produs, bazat pe calcul statistic (CS) si coeficient de buna functionare (CMC), aplicat conform normelor Renault;
? procesul european de implantare produs, in linia de fabricatie Renault, bazat pe procedura Renault, compatibila cu cea europeana, bazat pe functionare tehnologica de fabricatie cu mentenabilitate europeana specifica industriei de automobile.
Rezultate economice
? Pret masina INCDMTM: ~ 70 000 euro; pret masina import: ~150 000 euro;
? Reducere pret si import: ~ 80 000 euro/produs
? Contributie indirecta la exportul de componente de automobile :
– export repere componente:
la 100.000 repere/an, contributia indirecta (1%): 100.000 x 1% x 950 euro = 950.000 euro/an
– export automobile:
la 120.000 automobile x 1% x 950 euro = 1.140.000 euro/an
? Cresterea gradului de profesionalizare la locul de munca: nivel IV european.
? Cresterea gradului de automatizare si informatizare a liniei de montaj: cu cca. 15%;
? Cresterea gradului de automatizare si informatizare a procesului de control: 100%;
? Asigurarea securitatii lucrului in procesul de fabricatie si control: 100%;
? Asigurarea nivelului de calitate in fabricatia reperelor auto de tip cartere: 100%;
? Eliminarea posibilitatii de asamblare de piese defecte: 100%
? Monitorizarea permanenta a procesului de control prin dialog om-masina, pe intreg ciclul de lucru;
? Protejarea masinii si a operatorului impotriva minuirilor gresite cu sisteme automate Poka-Yoke de oprire si avertizare.
Sectiunea Inginerie chimica
Contributii la combaterea fenomenului de contrafacere si falsificare
Autori: Ion Zapodeanu, Maricica Burlacu, Ionel Gavrila, Argentina Radu – S.C. Ceprohart S.A. Braila; Constantin Stanciu, Geta Ciric, Rodica Dinica – Universitatea Dunarea de Jos Galati; Petrica Dumitriu, Gherghina Aniculaesei – S.C. ICIT Fibresin S.A. Iasi
Lucrarea Contributii la combaterea fenomenului de contrafacere si falsificare a fost elaborata la initiativa SC Ceprohart SA Braila, de catre un colectiv mixt format din cercetatori de la SC Ceprohart SA Braila (Institutul de Cercetare si Proiectare pentru Celuloza si Hirtie), profesori de la Universitatea Dunarea de Jos Galati si, de asemenea, cercetatori de la SC ICIT „Fibresin“ SA Iasi (Institutul de Cercetare si Inginerie Tehnologica „Fibresin“) si a avut ca obiectiv realizarea unor sortimente de hirtii securizate care sa asigure documentelor un nivel ridicat de protectie, contribuind, astfel, la cresterea eficientei in lupta impotriva fenomenului contrafacerilor, a falsificarilor si la impiedicarea unor fraude si evaziuni fiscale de proportii.
Conceptul de securitate a acestor hirtii, ca suport de imprimare, este dat de elementele sau indicatorii de securizare care au fost realizati in cadrul acestei lucrari, dupa cum urmeaza: filigran; fibre marcate: fibre colorate vizibile numai in lumina obisnuita a zilei, fibre fluorescente vizibile numai in radiatiile UV si fibre vizibile atit la lumina zilei, cit si in radiatiile UV; pigmenti fluorescenti – vizibili numai in radiatiile UV; aditivi cu reactie de culoare la atacul documentelor cu solventi, substante bazice, substante acide si substante oxidante pe baza de clor; colorarea in masa.
Daca pina in anul 1991, SC Letea SA Bacau a fabricat hirtia de bancnote care continea un singur element de securizare – filigranul, rezultatele acestei lucrari de cercetare ofera o varietate mai mare de elemente de securizare. Combinatiile diverse care pot fi realizate cu aceste elemente dau posibilitatea fabricarii unei game largi de hirtii securizate, a caror grad de protectie se diferentiaza in functie de destinatia documentului. Aceste sisteme de securizare sunt protejate sau in curs de protejare la OSIM prin brevetele initiate de autori, avind ca titular SC Ceprohart SA Braila: brevetul de inventie nr. 115893, Procedeu de obtinere a unei hirtii destinate tiparirii marcajelor de securizare sau documentelor de valoare; cererea de brevet nr. A/01013 / 03.12.2009 Hirtie securizata si procedeu de obtinere a acesteia; cererea de brevet nr. A/01014 / 03.12.2009 Hirtii securizate si procedeu de obtinere a acestora, folosind ca elemente de securitate compozitia, amprenta instalatiei de fabricatie si culoarea specifica).
În baza datelor obtinute inca de la prima etapa de experimentari industriale, SC Ceprohart SA Braila a luat decizia de a aplica rezultatele acestei lucrari. Astfel, prin valorificarea celor 110 tone de hirtii securizate pe care le-a fabricat in cursul anului 2009, SC Ceprohart SA Braila a realizat un profit de circa 24 000 de euro (12,44% din valoarea hirtiilor comercializate), fapt care a permis rentabilizarea Sectiei de Productie, mentinerea in functiune a masinii de hirtie (singura instalatie de profil care a mai ramas in functiune din fostul sector de celuloza si hirtie al Romaniei) si, respectiv, salvarea de la somaj a unui numar de 56 de angajati.
Pe baza rezultatelor pozitive obtinute in cursul anului 2009, SC Ceprohart SA Braila si-a creat baza contractuala necesara cresterii productiei de hirtii securizate in 2010, la circa 400 tone. În prezent, elaboreaza un proiect de modernizare a instalatiilor de fabricare a hirtiei, cu o valoare de investitii de 3 milioane de euro, care ii va permite cresterea acestei productii la 1000 t/an de hirtii securizate, aceasta cantitate fiind practic egala cu necesarul de hirtii securizate al Romaniei.
Institutul de Cercetare si Proiectare pentru Celuloza si Hirtie, cu denumirea de SC CEPROHART SA Braila incepind cu anul 1991, este, de fapt, institutul care de peste 50 de ani reprezinta principalul prestator specializat de servicii de cercetare si dezvoltare pentru industria de celuloza si hirtie din Romania. De asemenea, are in componenta si o Sectie de Productie, dotata cu o masina de hirtie a carei capacitate de productie este de peste 1000 t/an.
Sectiunea Inginerie chimica
QLARIVIA – Apa potabila cu continut diminuat de deuteriu
Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru Tehnologii Criogenice si Izotopice ICSI Rm. Vilcea
Apa saracita in deuteriu (ASD) este rezultatul cercetarior desfasurate de-a lungul anilor de un colectiv de specialisti din cadrul INCDTCI – ICSI Rm. Vilcea, care s-au finalizat prin punerea la punct a aplicatiei industriale si prin brevetarea procedeului si a instalatiei de obtinere. Protectia industriala si intelectuala a noutatii in acest domeniu s-a realizat atit in tara, cit si in strainatate: Procedeu si instalatie pentru producerea apei saracite in deuteriu, I. ?tefanescu, Gh. Titescu, Brevet RO 121638; Process and Installation for Obtaining the Deuterium Depleted Water, I. ?tefanescu, Gh. Titescu, Brevet european, PCT/RO2005/000011; Process and Installation for Obtaining the Deuterium Depleted Water, I. ?tefanescu, Gh. Titescu, Brevet japonez, Japanese Patent Appln. No. 2007-531104.
Cercetarile medicale realizate in tara si in strainatate au demonstrat ca ASD are efecte benefice asupra organismelor vii, cu precadere asupra imbunatatirii si mentinerii starii de sanatate a populatiei. Promovarea permanenta de catre ICSI Rm. Vilcea a acestui produs inovativ si a tehnologiei de obtinere, la saloanele si tirgurile internationale de inventica de la Bruxelles, Geneva, Paris, Budapesta si Londra, a confirmat noutatea si valoarea inventiei prin acordarea a 13 premii, dintre care 10 medalii de aur.
În vederea valorificarii efectelor benefice in folosul societatii romanesti, ICSI Rm. Vilcea a realizat transferul tehnologic catre firma SC Mecro System SRL Bucuresti si a dezvoltat aceasta aplicatie in cadrul Incubatorului Tehnologic si de Afaceri ITA ICSI Rm. Vilcea. Transferul tehnologic a avut un impact deosebit in lumea stiintifica romaneasca, justificat prin obtinerea in anul 2008 a premiului pentru cel mai original transfer tehnologic.
Începind cu anul 2009, apa saracita in deuteriu a fost valorificata si comercializata pe piata romaneasca de SC Mecro System SRL, sub denumirea de QLARIVIA. Fata de acest produs s-a manifestat un intens interes si pe piata internationala. De mentionat ca circa 65 % din productia realizata in cursul anului 2009 a fost absorbita de piata interna, iar restul de 35% de piata externa, o pondere importanta avind Ungaria, SUA, Grecia.
Sectiunea Ingineria constructiilor civile si industriale
Aeroportul Cluj-Napoca. Noul terminal de pasageri – Terminal plecari, Terminal sosiri, Corp de legatura
Institutul de Proiectari pentru Transporturi Auto, Navale si Aeriene SC IPTANA SA Bucuresti
Dezvoltarea traficului aerian intern si international al Romaniei, in legatura directa cu dezvoltarea relatiilor economice si comerciale dupa 1990, cu un mare numar de tari de pe toate continentele si, in primul rind, cu cele din Europa, aderarea la NATO si la Uniunea Europeana, a impus investitii majore in domeniul transporturilor aeriene, orientate cu precadere spre aeroporturile cu real potential de dezvoltare. Aeroportul Cluj-Napoca, care a cunoscut o exceptionala majorare a traficului de pasageri, de la 162 668 pasageri in 2004 la circa 1 milion de pasageri trafic estimat in 2010, este unul dintre beneficiarii acestor investitii, in acest scop proiectindu-se si construindu-se un nou terminal de pasageri care cuprinde un terminal de sosiri, unul de plecari si un corp de legatura, cu o suprafata desfasurata totala de 27 752 mp, cu subsol, parter si etaj, subsolul fiind rezervat spatiilor tehnice, manevrarii si controlului de securitate pentru bagaje, parterul si partial etajul 1 sunt destinate spatiilor pentru public, cu holuri de acces, birouri pentru reprezentante de firme, spatii comerciale, holuri de regrupare in zona securizata pentru sosiri si plecari, iar birourile pentru personalul tehnic al aeroportului sunt la etaj. Între toate aceste zone exista legaturile functionale cerute de activitatea din cadrul unui aeroport, existind si separarea ceruta de organismele internationale aviatice, IATA si ICAO, in ceea ce priveste demarcarea fluxurilor de pasageri proveniti sau cu destinatia tari din UE sau din afara UE, iar in cadrul celor din UE, separarea intre pasagerii proveniti sau cu destinatia tari din spatiul Schengen si cei din spatiul non-Schengen. Se poate spune – potrivit proiectantilor – ca, la ora actuala, acest aeroport este cel mai modern din Romania, corespunzind cerintelor si normelor UE si altor norme aviatice internationale.
În paralel cu terminalele de sosiri, plecari si corpul de legatura, s-a marit platforma pentru avioane si sunt avute in vedere noi investitii majore, precum o noua pista de decolare-aterizare de 3500.m lungime, un nou turn de control, un terminal cargo, extinderea platformelor pentru avioane in continuare, noi cai de rulare si degajare etc. Lucrarile de constructie si modernizare a Aeroportului Cluj-Napoca s-au desfasurat fara intreruperea activitatii aeroportului.
La actuala editie a Premiilor AGIR au fost acordate si trei diplome:
Sectiunea Inginerie chimica
Tratat de stiinta si inginerie oenologica
Produse de elaborare si maturare a vinurilor
Autor: prof. univ. dr. Constantin Croitoru
Editura AGIR, 2009
Sectiunea Ingineria Resurselor naturale si energiei
O istorie a gazelor naturale din Romania
Autor: dr. ing. Dumitru Chisalita
Editura AGIR, 2009
Sectiunea Ingineria Constructiilor de masini
Ingineria metrologiei micro si macro-geometriei
suprafetelor
Autori: ing. Daniela Cioboata, prof. dr. ing. Gheorghe Ion Gheorghe, dr. ing. Aurel Abalaru, ing. Cristian Logofatu, ing. Florin Traistaru, ing. Danut Stanciu
Editura CEFIN, 2009