150 DE ANI DE TRANSPORT AL CALATORILOR PE SINA IN ROMANIA
Data: 16-31 octombrie 2006
La 5 octombrie a.c.,in incinta Garii de Nord din Bucuresti au fost serbati 150 de ani de la inaugurarea liniei Oravita-Bazias, prima si cea mai veche linie de cale ferata din Romania. Evenimentul a fost marcat prin prezenta lui Constantin Dascalu, secretar de stat in Ministerul Transportului, Constructiilor si Turismului, precum si a directorilor generali Constantin Axinia – Compania Nationala de Cai Ferate CFR SA, Alexandru Noaptes – Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori CFR Calatori, Liviu Bobar – Societatea Nationala de Transport Feroviar de Marfa CFR Marfa, dar si a fostilor conducatori ai caii ferate romane, printre care Nicolae Ionescu – fost presedinte SNCFR, Mihai Mihaita – actual presedinte AGIR, Vasile Tulbure – fost director general CFR SA.
Constantin Axinia a tinut sa precizeze ca „odata cu integrareain Uniunea Europeana, transportul pe sinaisi va recapata semnifi-
catia avuta, si oamenii vor apela la acest mijloc de transport, trecandu-se astfel peste conul de umbrain care se afla acum“, acesta fiind completat de Virgil Leancu – fost director general al CFR SA, spunand ca „de-a lungul timpului transportul pe calea ferata a avut o competitie acerba din partea transportului rutier. Cu toate acestea, si-a pastrat verticalitatea, o mare parte din calatori alegand acest mijloc de transportin defavoarea celui rutier“.
Totodata, Constantin Dascalu a precizat ca „transportul pe sina va trebui sa se adapteze,in momentulin care tariful la transportul aerian va fi redus la jumatate, competitia devenind astfel mai acerba.“
In cadrul evenimentului au fostinmanate diplome „oamenilor emblema ai caii ferate romane“, a fost dezvelita placa comemorativainchinata celor 150 de ani ai liniei si s-au depus coroane la Monumentul Eroilor CFR care au pieritin Primul Razboi Mondial.
Programul a continuatin statia CF Oravita, unde au avut loc ointalnire cu directorii regionali, o conferinta de presa, precum si o plimbare cu un tren turistic pe linia Oravita-Anina,in cursul zilei de 6 octombrie.
Calea ferata Oravita-Bazias a fost construitaintre anii 1847-1854 de Societatea Cailor Ferate Austriece, pentru transportul carbunilor din Muntii Aninei pana la portul dunarean Bazias. Linia a fost inaugurata la 20 august 1854 pentru transportul de marfuri si ulterior, la 1 noiembrie 1856 a fost deschisa transportului de calatori, astfel ca, la aproximativ trei decenii de la aparitia caii feratein lume, tara noastra avea propria cale ferata.